miercuri, 30 decembrie 2009

Adio programului "Prima casă"

După cum anunţă Ziua, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM a informat băncile comerciale că nu mai primeşte dosare pentru "Prima casă" după 1 ianuarie, în lipsa aprobării unui act de către Guvern, care să fixeze noul cadru legal pentru program, a declarat preşedintele fondului, Aurel Şaramet. "Nu am primit până acum nicio înştiinţare de la Guvern, referitor la modificarea programului şi la noul cadru al acestuia pentru 2010. În lipsa unui astfel de act, am informat băncile că nu mai primim noi dosare de credite de la 1 ianuarie 2010. Noi am lucrat la Hotărârea de Guvern cu ministrul Finanţelor, am trimis şi o scrisoare la Finanţe, însă actul trebuie aprobat de Executiv", a spus Şaramet.

Totodată, el a arătat că plafonul de 1 mld.€ pentru programul "Prima casă", aprobat iniţial pentru 2009, trebuie realocat astfel încât să poată fi folosit şi în 2010. În prezent, FNGCIMM a dat garanţii in valoare de circa 480 mil.€ pentru creditele acordate prin "Prima casă", restul de 520 mil.€ din plafon rămânând astfel neutilizate încă. "În total, am primit circa 11.500 de cereri pentru credit pană în prezent. Numărul acestora a variat, au existat zile în care am primit 110, dar şi zile în care am primit câte 180 de cereri. În total, am utilizat aproximativ 480 mil.€ din plafonul aprobat", a spus preşedintele Fondului.

Zilele trecute, Sebastian Vlădescu, ministrul finanţelor publice, anunţa "Programul Prima casă ar putea fi modificat, în condiţiile în care are o susţinere strict pentru piaţa imobiliară, şi ar putea susţine şi sectorul construcţiilor. Astfel de programe există în Europa şi cred că-l putem modifica (pe cel din România). Avem un plafon neutilizat şi-l putem folosi pentru a încuraja mai ales construcţia de locuinţe."

Am fost privit sceptic când, încă de la anunţarea programului, afirmam că nu avea sorţi de izbândă. Programul a fost populist şi electoral de la început, a fost lansat ca o mare gogoaşă, după care guvernul a uitat de el. Mai mult decât atât, programul nu a fost fundamentat economic, având multe probleme de logică economică.

luni, 28 decembrie 2009

Propuneri de reformare a sistemului de sănătate

Scriam astă vară despre intenţiile ministrului sănătăţii de atunci de a reforma sistemul de sănătate, propunând introducerea coplăţii. De atunci, au căzut guverne şi nimeni nu s-a mai ocupat de sistemul de sănătate. Este evident faptul că acest sistem a avut mult de suferit de pe urma deciziilor extrem de proaste ale guvernanţilor. În primul rând, bugetul asigurărilor de sănătate, gestionat în principal de Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate (CNAS), a fost multă vreme un sac fără fund, din care guvernanţii se puteau "împrumuta" ori de câte ori aveau nevoie la bugetul de stat. În al doilea rând, există şi alte case de asigurări de sănătate, care complică lucrurile. În al treilea rând, contribuţiile la sistemul de sănătate sunt făcute pe baza principiului solidarităţii şi nu al contributivităţii. Cu alte cuvinte, nu contează cât ai leafa, toată lumea plăteşte o cotă procentuală aplicată asupra salariului, dar toţi beneficiază de acelaşi nivel de îngrijire medicală. Nivelul asistenţei medicale oferite unui pacient nu are nicio legătură cu nivelul de cotizare.

Ministerul Sănătăţii are un plan stategic pentru perioada 2008-2010, imposibil de aplicat în condiţiile unei instabilităţi politice accentuate. După cum s-a văzut, nici măcar mult trâmbiţata coplată, care ar fi avut rolul teoretic să îmbunătăţească lucrurile într-o oarecare măsură, nu a apucat să fie aplicată.

Îmi permit, în cele de mai jos, să formulez câteva măsuri, care, în opinia mea, ar avea darul de a asigura o reformă a sistemului de sănătate din România.

1. Casele de asigurări de sănătate existente ar trebui comasate, existenţa altor case în afara CNAS reprezentând o perpetuare a privilegiilor pe care actualul premier clamează că le vrea desfiinţate. În acest moment, există unităţi spitaliceşti care au contract cu diferite case de asigurări de sănătate. Există un spital al justiţiei, unul al SRI şi aşa mai departe. Casa de asigurări comasată ar trebui să încaseze o contribuţie procentuală din salariul minim pe economie, care să ofere un minim de servicii medicale oricărui contributor. Casa de asigurări de sănătate trebuie separată complet de stat, pentru evitarea influenţelor politice şi a arbitrariului.

2. Stabilirea pachetului minim de prestaţii medicale care să corespundă contribuţiei minime. Acest lucru este promis demult, dar nu a fost realizat până acum. În prezent, pacientul vine la spital şi solicită să i se facă tot felul de analize, ajungând la tomografie computerizată, rezonanţă magnetică nucleară sau dozări hormonale, toate foarte costisitoare, considerând că i se cuvin. Această atitudine a pacienţilor este dată de lipsa pachetului minim de prestaţii medicale ce i se cuvin pentru plata asigurărilor de sănătate.

3. Înfiinţarea unor case de asigurări de sănătate facultative, administrate privat, care să permită oricărei persoane să contribuie cu cât crede de cuviinţă pentru obţinerea unui supliment de asistenţă medicală faţă de pachetul minimal.

4. Coplata poate fi folosită pentru cazurile în care asigurarea de sănătate acoperă doar parţial prestaţiile medicale necesare. În fond, coplata poate funcţiona pe principiul franşizei folosite în asigurări, pentru a descuraja solicitarea abuzivă a unor prestaţii medicale.

5. Refacerea modului de salarizare a personalului medical, în condiţiile în care în prezent se practică un egalitarism demn de perioada dinainte de 1990. Personalul medical ar trebui plătit în funcţie de felul şi numărul procedurilor medicale aplicate. Egalitarismul salarial din prezent încurajează nemunca, în condiţiile în care cei performanţi sunt plătitţi în mod egal cu cei neperformanţi. Mai mult decât atât, medici şi personal medical mediu se angajează la firme medicale private şi lucrează pentru ele chiar în timpul programului de lucru la unitatea medicală de stat.

6. Informatizarea integrată a sistemului sanitar ar elimina personal şi risipa practicată pe scară largă în unităţile medicale. Activităţile repetitive ale personalului administrativ ar putea fi relativ uşor înlocuite de softuri performante. De asemenea, ar putea fi urmărită cantitatea de medicamente şi materiale sanitare consumată pentru fiecare pacient şi concordanţa ei cu ghidurile terapeutice, care trebuie realzate în conformitate cu ghidurile recomandate de asociaţiile profesionale din diferite ramuri ale medicinei şi cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.

7. Reconsiderarea principiilor prin care se evaluează performanţa managementului sanitar şi interzicerea cu desăvârşire a numirilor managerilor de spital prin decizie politică. Imediat după câştigarea alegerilor prezidenţiale de către Traian Băsescu, mulţi manageri de spitale mici din provincie au fost schimbaţi cu reprezentanţi ai clientelei politice.

8. Reglementarea clară a relaţiei cu importatorii şi distribuitorii de medicamente. Aşa cum scriam aici, în alte ţări ale Uniunii Europene, preţurile medicamentelor sunt mult mai mici decât în România. Importatorii şi distribuitorii de medicamente care operează în România preferă să accepte imensele arierate create prin neplata medicamentelor de către spitale în condiţiile în care practică adaosuri comerciale mult mai mari decât în alte ţări.

9. Diminuarea corupţiei din sistemul sanitar ar putea conduce la economii importante. Să ne amintim de cazul lui Şerban Brădişteanu, care a realizat primul transplant cardiac din România, dar care pare a-şi fi însuşit un comision de milioane de euro pentru avizul dat pentru achiziţia unor aparate medicale în sistemul medical penitenciar, în condiţiile în care acest sistem nu avea nevoie de respectivele aparate. Demulte ori, şefii de clinici au ultimul cuvânt în achiziţionarea unor echipamente scumpe, care de multe ori sunt decise în urma primirii unor "comisioane confidenţiale".

duminică, 27 decembrie 2009

Uşor off-topic: Romtelecom, tehnologia şi afacerile

Este uimitoare, pentru cei mai mulţi, şi mai puţin uimitoare, pentru mai puţini, evoluţia Romtelecom pe piaţa românească. Mulţi ani după 1990, Romtelecom era monopol pe piaţa telefoniei fixe. Asta l-a făcut să nu evolueze. A stat liniştit, crezând că nimic rău nu putea să se întâmple. S-a comportat cumva asemănător cu românii consumişti înainte de criza economică. Indiferent prin câte mâini a trecut, compania a rămas încremenită în proiect ani de-a rândul.

Spre exemplu, în 1999, PC-NET, unul dintre pionierii internetului în România, condus de Mihai Bătrâneanu, a introdus primul în Europa centrală şi de est ADSL-ul, tehnologie care permite transmisia prin o pereche de fire telefonice de cupru a datelor, la o viteză foarte mare pentru ceea ce se cunoştea atunci. În speţă, circa 8 Mb/s, faţă de 56 Kb/s, cât putea transmite un modem obişnuit. Evident, transmiterea datelor se făcea pe infrastructura Romtelecom. Aceasta din urmă a reuşit să lanseze comercial tehnologia respectivă de-abia în 2006, deci după nu mai puţin de 7 ani. Lipsă de orientare atât tehnologică, cât şi de business.

În 2003, s-a liberalizat telefonia fixă în România, cum arăta Capital la vremea respectivă. Aveau să vină vremuri mult mai grele şi provocări pe măsură pentru Romtelecom. Destrămarea unui monopol este o mare dramă pentru monopolist. Competitorii aveau să fie mult mai supli şi mai receptivi la tehnologie decât un colos cu picioare de lut. Au apărut foarte mulţi şi Rometelecom a început să piardă progresiv clienţii săi de telefonie fixă. Alţi competitori, pe lângă receptivitatea la tehnologie, au dat dovadă şi de campanii de marketing agresive, cum ar fi cazul RCS & RDS.

Neavând ce face, Romtelecom a trebuit să se adapteze şi a început să investească masiv pe segmente noi: furnizare de servicii Internet fixe şi mobile, televiziune prin satelit, IPTV şi, nu în cele din urmă, Voice Over IP (VOIP). Cu câteva zile în urmă, mai precis pe 21 decembrie 2009, Romtelecom a lansat serviciul VOIP preplătit şi a decis să ofere un credit de 3 € pentru cei înscrişi până la 15 ianuarie 2010.

Întrucât sunt un vechi utilizator al telefoniei VOIP, familie din care face parte Skype şi multe alte servicii ale unor furnizori români şi străini, am decis să încerc acest nou serviciu. Având un telefon VOIP şi aflând cu satisfacţie că Romtelecom permite accesul la telefonia VOIP şi de pe astfel de echipamente (nu toţi furnizorii permit acest lucru), am încercat să configurez telefonul pentru a folosi serviciul. A fost un chin să-l configurez, deşi, în general, este o operaţiune facilă dacă ai servicii de la un furnizor profesionist. Am încercat să capăt asistenţă de la Romtelecom, prin serviciile generaliste, întrucât nu au un serviciu de asistenţă specializat pentru telefonie VOIP. Am fost plimbat între 6-7 operatoare care nu ştiau decât tipuri de abonamente şi nimic altceva. În cele din urmă, am dat un mesaj pe contul de Twitter al lui Clicknet, divizia de Internet a Romtelecom. Am fost sunat după o zi sau două de un reprezentant Romtelecom care măcar ştia cu ce se mănâncă tehnologia respectivă.

Îi comunic Romtelecomului cât de bine funcţionează serviciul lor de telefonie VOIP preplătit printr-un telefon care foloseşte protocolul SIP:


Către De la
Romtelecom da da
RDS da nu
Vodafone nu da
Orange nu da


Mi-a promis profesionistul despre care scriam mai sus că mă sună azi puţin după ora 15. Au trecut patru ore şi jumătate şi m-a sunat pe mine cum v-a sunat şi pe voi.

joi, 24 decembrie 2009

Crăciun Fericit!


Tuturor celor care celebrează mâine Naşterea Domnului, le doresc Crăciun Fericit şi să le aducă moşul ce îşi doresc, dacă au fost cuminţi :)

luni, 21 decembrie 2009

Proiectul bugetului de stat pe 2010: România, ţara bunului plac, în care guvernul ne îndeamnă să furăm

În proiectul de buget de stat pentru anul 2010, apărut cu foarte multă întârziere (trebuia prezentat până la 10 octombrie 2009 în parlament, iar guvernul Boc a fost demis prin moţiune de cenzură abia la 13 octombrie 2009), apare o aberaţie imensă: bugetarii care au câştigat procese cu statul pentru drepturi salariale nu-şi vor recupera banii înainte de 1 iulie 2010. O decizie administrativă arbitrară şi abuzivă, care contrazice pricipiile justiţiei într-un stat de drept. Dacă guvernul României are un astfel de comportament, atunci nu ar trebui să ne mai mirăm că în ţara asta se fură pe rupte. Dacă statul fură, pentru că nu se poate numi altfel atitudinea respectivă, de ce s-ar feri şi cetăţenii acelui stat să fure? Cu alte cuvinte, guvernul Boc încurajează furtul ca politică de stat.

Raport ING Bank: Economia va creşte cu 0,5% în T4 2009

Într-un raport publicat de ING Bank, se estimează o creştere economică de 0,5% în T4 2009 faţă de T3 2009 şi va raporta avansuri similare în trimestrele viitoare. Autorii raportului avertizează însă că aceste prognoze depind de măsurile de reformă şi de coordonarea în timp a acestora. În funcţie de aceşti doi factori, "am putea să revizuim estimările noastre până la o scădere a economiei, fie în primele trei luni din 2010, fie în trimestrul al doilea".

Analiştii băncii cred că ratele ridicate de dobândă determinate de strategia BNR de a evita deprecierea monedei naţionale ar putea afecta activitatea economică din T1 2010, în condiţiile în care "nevoia de finanţare a Guvernului se menţine foarte ridicată pentru 2010, iar îmbunătăţirea situaţiei economice ar trebui să fie limitată, având în vedere ajustările fiscale previzionate".

Raportul consideră că Ministerul Finanţelor Publice ar putea să se afle în imposibilitatea de a reduce randamentele sub 10% în timpul lunii ianuarie 2010, având în vedere că "România va primi 2,3 mld.€ de la FMI în a doua parte a lunii februarie", astfel că "randamentele la titlurile de stat ar trebui să coboare începând de la finele lunii februarie 2010".

ING Bank menţine estimarea privind un curs de schimb de 4,2 lei/€ la finele lui 2010 şi de 3,8 lei/€ în decembrie 2011, în contextul posibilei ajustări care va avea loc în sectorul fiscal sub supravegherea FMI şi a Comisiei Europene.

Efectele crizei: Lituania îşi închide unica centrală nucleară

Confruntată cu mari probleme economice în urma crizei globale, Lituania a decis să închidă unica centrală nucleară pe care o deţine şi va majora tarifele la electricitate, pentru a se conforma cerinţelor Uniunii Europene.

Centrala datează din anul 1983 şi este de acelaşi tip cu centrala de la Cernobâl, care a explodat în anul 1986. Deşi este dotată cu două reactoare, numai unul mai funcţionează, celălalt fiind oprit în urmă cu cinci ani. Reactorul rămas furnizează 90% din energia electrică necesară Lituaniei. Circa 1.000 persoane vor rămâne fără loc de muncă în urma închiderii centralei.

"Ne pregătim pentru această situaţie de mai mulţi ani, aşa că nu va fi un şoc foarte mare", a declarat directorul centralei, Viktor Sevaldin.

În ultimii 15 ani, Lituania a investit în siguranţa centralei 231 mil.€, dar, odată cu aderarea ţării în Uniunea Europeană, ea s-a angajat să închidă centrala nucleară.

joi, 17 decembrie 2009

Din nou despre eMAG, de data asta de bine

După experienţa negativă descrisă aici, legată de apariţia pe site-ul emag.ro a unui produs cu menţiunea "în stoc", ceea ce nu era aşa şi m-a făcut să plătesc cu cardul, iată că am avut şi o experienţă pozitivă. Ieri, am comandat un laptop tot la eMAG, după ce m-am convins că era în stoc, l-am plătit cu cardul şi azi a venit. De altfel, prezentele rânduri le scriu de pe acest laptop. În plus, laptopul era însoţit şi de o sticlă cu vin trimis la aniversarea a 8 ani de eMAG (mulţumesc, Radu Apostolescu :) ). Pentru curioşi, laptopul este un Dell Inspiron 1545 cu procesor Intel® CoreTM2 Duo T6500 la 2,1 GHz, 4 GB RAM, HDD 320 GB, ATI Radeon HD4330 512 MB, Microsoft Windows 7 Home Premium, negru, display 15,6" WLED. Îl găsiţi aici.

Pentru cei ce vor să cumpere online de la eMAG, le furnizez un truc: nu vă aruncaţi să cumpăraţi un produs, chiar dacă e marcat în stoc, dacă termenul de livrare este trecut la 24 de ore. Ca să aveţi parţial siguranţa că îl au în stoc, ar trebui să scrie termen de livrare 12 ore. Şi, ca să fiţi cât mai siguri, mai bine îi sunaţi. Succes la cumpărături online! :)

marți, 15 decembrie 2009

Nu plătiţi online la eMAG, riscaţi să blocaţi banii şi să nu primiţi nimic

Ieri am comandat un DVD writer extern de la emag.ro. Am plătit cu cardul online pentru produsul care apărea în stoc. Era în jur de ora 12. Pe la ora 17, mă sună un consultant de vânzări (ce pompos se numeşte!) şi-mi spune că nu mai au produsul respectiv şi nici măcar importatorul nu-l mai are. L-am întrebat, pe bună dreptate, de ce îl mai ţin pe site cu menţiunea că este în stoc. A dat din umeri, presupun, că de vorbit nu prea a vorbit. L-am întrebat cum îmi recuperez banii şi, mai ales, în cât timp. Mi-a răspuns că-mi va credita contul de card. La întrebarea când se va întâmpla acest fericit eveniment, a trebuit, la rândul său, să întrebe pe altcineva. În cele din urmă, rezultă că banii vor ajunge înapoi peste circa 3 zile.

Evident că un astfel de comportament este dezastruos pentru comerţul online. Criza a condus la disponibilizări de personal, inclusiv din posturi ce ţin de logica derulării afacerii. Probabil că şi din rândul celor care ţineau site-ul actualizat. Speram ca, odată cu achiziţionarea a 51% din emag.ro de către Asesoft Distribution, lucrurile să se îmbunătăţească, însă se pare că lucrurile nu stau chiar aşa.

În consecinţă, nu plătiţi online la eMAG până nu vă convingeţi că au produsul pe stoc.

Actualizare 18 decembrie 2009: De-abia astăzi mi s-au întors banii de la eMAG.

luni, 14 decembrie 2009

Gheorghe Pogea: România ar putea primi a treia tranşă de la FMI în ianuarie 2010

"România va îndeplini condiţiile acordului convenit cu Fondul Monetar Internaţional şi ar putea primi a treia tranşă de la FMI în luna ianuarie", a declarat azi ministrul interimar al finanţelor publice, Gheorghe Pogea, după o primă întâlnire cu experţii misiunii Fondului.

La rândul său, Tonny Lybek, reprezentantul FMI pentru România şi Bulgaria, declarase anterior: "În perioada 14-16 decembrie, o mică echipă tehnică a Fondului Monetar Internaţional şi Comisiei Europene va veni în Bucureşti. Ea va continua munca în legătură cu detaliile tehnice ale bugetului de stat pe 2010, alături de experţi ai Ministerului Finanţelor Publice. Vizita tehnică face parte din programul de dialog continuu pe care îl purtăm cu autorităţile române. (...) Misiunea de evaluare s-ar putea întoarce în ianuarie, odată ce un nou cabinet va fi format şi îşi va elabora programul de guvernare."

Să ne reamintim că ultima misiune a FMI în România, de la începutul lunii trecute, a plecat fără să ia o decizie clară, dată fiind instabilitatea politică, FMI aşteptând formarea unui nou guvern la Bucureşti pentru a trimite o nouă misiune pentru a decide acordarea celei de-a treia tranşe, în valoare de circa 1,5 mld.€.

Tonny Lybek declara cu acea ocazie: "în cazul în care criza politică se prelungeşte şi finalizarea celei de-a doua evaluări a FMI se amână pentru luna ianuarie, este posibil ca tranşele a III-a şi a IV-a să fie livrate împreună în luna martie".

Dacă acest lucru se va întâmpla, România va avea dificultăţi serioase în obţinerea unor mari sume de bani, necesare pentru acoperirea deficitului bugetar şi pentruplata pensiilor şi salariilor bugetarilor. Băncile care acţionează în România, sursa principală de finanţarea statului român în acest an, ajund la limita maximă de expunere faţă de un singur client şi se vor afla în imposibilitatea de a mai credita statul. Pe de altă parte, a apela la surse externe de finanţare de pe pieţele private ar fi extrem de scump, dat fiind ratingul redus, la nivel junk, pe care îl are România în prezent.

Firmele inactive plătesc impozitul minim

Deşi Hotărârea Guvernului nr.488/2009 prevede ca firmele aflate în inactivitate temporară înregistrată la registrul comerţului să nu plătească impozitul minim, ele se află în imposibilitatea de a beneficia de aceste prevederi, mai ales în Bucureşti. Conform legii, judecătorul delegat la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti este normată printr-o hotărâre judecatorească, care prevede ca şedinţele acestuia să se desfăşoare în zilele de luni, miercuri şi joi, iar numărul de cereri pe fiecare şedinţă nu depăşeste 50 de autorizări şi 100 menţiuni, în condiţiile în care numărul mediu zilnic este de peste 400 de dosare. În consecinţă, societăţile comerciale din Bucureşti care au decis prin act adiţional la actele constitutive să intre în inactivitate temporară trebuie să aştepte termenul dat de registrul comerţului, care în momentul de faţă se întinde până în august 2010. În consecinţă, respectivele firme vor plăti impozitul minim până atunci, în cazul în care acesta nu va fi abrogat.

joi, 10 decembrie 2009

Evoluţia percepţiei creditului ipotecar în T3 2009

BNR a publicat Sondajul privind creditarea companiilor nefinanciare şi a populaţiei, noiembrie 2009. Sondajul se referă la T3 2009. Interesantă este secţiunea privitoare la creditele ipotecare. Astfel, cererea de credite ipotecare a crescut uşor în T3 2009, pe fondul programului "Prima casă", însă sub aşteptările băncilor, care estimează pentru ultimul trimestru al acestui an sporirea cererii faţă de perioada precedentă.

"Principalul catalizator al revenirii se regăseşte în demarare programului guvernamental Prima casă. Posibilii factori care au frânat cererea vizează incertitudinile de pe piaţa imobiliară, aşteptările populaţiei privind situaţia financiară şi şomajul în următoarele 12 luni şi restrângerea ofertei de credit prin înăsprirea standardelor şi a termenilor creditării", se arată în raport.

75% din băncile de pe piaţă au raportat în T3 2009 o scădere a preţului la imobile, tendinţă care va continua şi în T4 2009, conform aşteptărilor a 65% dintre bănci, se mai arată în sondaj.

După mai multe trimestre succesive de creştere a restrictivităţii termenilor din contractele de credit ipotecar, în T3 2009, evoluţia a fost mixtă. Astfel, se înregistrează o uşoară relaxare în ceea ce priveşte: spread-ul ratei medii de dobândă a creditului faţă de ROBOR 1M şi ponderea maximă a creditului în valoarea garanţiei imobiliare (LTV), care a crescut cu 3,5 puncte procentuale în cazul creditului nou acordat în T3 2009. Concomitent, a fost redusă ponderea maximă a serviciului datoriei lunare în venit, iar scadenţa maximă şi celelalte costuri au rămas nemodificate.

Toate aceste date indică o menţinere a factorului cheie pe piaţa creditului ipotecar şi piaţa imobiliară în acest moment: nesiguranţa asociată consecinţelor crizei pe care o traversăm. În esenţă criza se manifestă pe aceste pieţe prin lipsa de încredere. Restabilirea încrederii va fi lentă, de lungă durată. Dată fiind inerţia pieţei imobiliare, estimez că criza pe această piaţă va supravieţui crizei economice, în general. Iar semnul de revigorare a pieţei va fi dat de mărirea numărului de tranzacţii şi nicicum unei creşteri semnificative a preţurilor.

Garanţiile în programul "Prima casă" au atins 400 mil.€

În cadrul seminarului EU-Cofile, organizat la Sinaia de BNR, ARB şi Alpha Bank, Rodica Ionescu, consilier al preşedintelui Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM, a declarat că garanţiile acordate în cadrul programului "Prima casă", până la finalul lui noiembrie 2009, au ajuns la 400 mil.€, respectiv 40% din valoarea plafonului aprobat de stat, echivalentul a 9.467 dosare. Media de garantare a fost de 42.252 € pe solicitare.

Din solicitările primite de FNGCIMM pentru programul "Prima casă", cea mai mare parte au vizat locuinţe vechi, iar 28% erau pentru imobile noi, construite după anul 2008, şi doar 3,4% imobile încă nefinalizate.

"Locuinţele vechi au fost preferate din mai multe motive. Aveau cărţi funciare făcute, erau imediat disponibile, cele noi nu puteau fi dezmembrate deoarece cărţile funciare erau acumulate la dezvoltator. În plus, locuinţele noi sunt mult mai scumpe, iar valoarea pe metrul pătrat se calculează la suprafaţa utilă pentru apartamentele vechi, respectiv la cea construită pentru cele noi", a afirmat Rodica Ionescu.

După declaraţiile sforăitoare ale politicienilor, suma de 1 mld.€, pusă la bătaie în acest program, urma să fie acordată până la sfârşitul lui 2009, punându-se chiar problema suplimentării plafonului. Iată că, în acest ritm, nici jumătate din sumă nu va fi utilizată. Asta ca măsură a succesului programului "Prima casă".

miercuri, 9 decembrie 2009

Flamingo cere insolvenţa subsidiarei Flanco

Prin intermediul unui comunicat remis Bursei de Valori Bucureşti, Flamingo International SA a anunţat că a cerut intrarea în reorganizare judiciară a companiei Flanco International SRL. Acest demers este urmarea eşuării negocierilor cu principalul creditor al Flanco, ING Bank, care a demarat executarea silită pentru o parte a bunurilor companiei.

Relativ la această cerere de insolvenţă, Ziarul Financiar titrează în mod greşit Flamingo cere insolvenţa. ING începe să ia marfa din magazine.

În comunicatul Flamingo se arată: "În ciuda eforturilor intense, negocierile cu ING au eşuat, solicitarea de reducere suplimentară a datoriei fiind refuzată, banca luând decizia de a demara astăzi executarea silită a stocurilor aflate în unele magazine ale companiei. În acest context, în ciuda faptului că întreg planul de redresare a companiei se află în stadiu final de implementare, am luat decizia de a proteja compania împotriva creditorilor prin declanşarea procedurilor de reorganizare judiciară (insolvenţă)."

Bursa de Valori Bucureşti a oprit de la tranzacţionare acţiunile Flamingo International (FLA), listată la categoria a doua a BVB, având în vedere gradul ridicat de integrare a afacerilor acesteia cu subsidiara Flanco.

Ieri, tocmai am comandat un frigider de la www.eflamingo.ro şi am decis să nu plătesc prin card sau ordin de plată, ci să plătesc la primirea coletului cei circa 2.000 lei. Am făcut bine :)

Actualizare 10.12.2009: Am primit frigiderul. Factura era emisă de Flanco...

marți, 8 decembrie 2009

Impozitul pe venitul microîntreprinderilor, desfiinţat

Aflu din Financiarul că guvernul Boc a emis o ordonanţă de urgenţă prin care a stabilit că, începând din 2010, microîntreprinderile vor fi obligate să plătească impozit pe profit de 16%, nemaiavând posibilitatea să opteze pentru impozitul pe venitul microîntreprinederilor, care în 2007 a fost de 2%, în 2008 de 2,5%, iar în 2009 de 3%, peste care s-a adăugat mult hulitul pe drept impozit minim (greşit caracterizat drept impozit forfetar). În ciuda aparenţelor, acest lucru va favoriza microîntreprinderile în perioada de criză, dacă se va renunţa la impozitul minim. Având în vedere că cele mai multe microîntreprinderi sunt în această perioadă pe pierdere, ele nu vor mai plăti deloc impozitul pe profit. Dacă, însă, impozitul minim va fi menţinut, nu va exista nicio diferenţă. Când se va reveni, însă, la creştere economică, impozitul pe venit va redeveni o povară.

Aşa cum a făcut în nenumărate rânduri, guvernul condus de Emil Boc a dat această ordonanţă hoţeşte, fără să facă comentarii pe marginea ei. Parlamentul a adoptat ordonanţa, aşa că lucrurile vor rămâne aşa, cel puţin o vreme.

Actualizare: Daniela Daraban, purtător de cuvânt al Ministerului Finanţelor Publice, pretinde că, în anul 2010, se va menţine cota de 3% ca impozit pe venitul microîntreprinderilor, anunţă AvocatNet.ro. Aşa este în România, nu ştie stânga ce face dreapta. Şi nu mă refer la politică :)

luni, 7 decembrie 2009

De ce scade BVB astăzi?

Cristian Orgonaş scrie astăzi articolul Bursa nu sărbătoreşte victoria lui Traian Băsescu, în care acreditează ideea că principalii indici bursieri de la Bursa de Valori Bucureşti ar scădea "Pentru că cei care au pierdut, dau tot mai multe semnale că nu ştiu să piardă şi vor contesta alegerile. Ce înseamnă asta? Incertitudine!" (am respectat grafia autorului, cu virgulă între subiect şi predicat).

Îl contrazic vehement întrucât, ca unul care investeşte pe bursă de vreo 12 ani, ştiu cum reacţionează piaţa de capital în varii situaţii. Nu este vorba nicicum de faptul că cei care au pierdut vor contesta alegerile. Problema este în altă parte: ultimele luni au dovedit că Traian Băsescu, actualul şi probabil viitorul preşedinte, a pus la mezat problemele economice ale ţării în încăpăţânarea lui de a numi doi prim-miniştri din sau apropiaţi de partidul din care provine, amânând nepermis de mult formarea unui guvern legitim, în condiţiile în care se formase o altă majoritate. Probabil că această atitudine se va menţine şi după alegeri, când Băsescu se simte pe cai mari. Cred că sunt mari şanse să ajungă la dizolvarea parlamentului, ceea ce va prelungi criza politică, timp în care, fără guvern legitim, economia se va duce pe tobogan.

În condiţiile în care guvernul condus de Emil Boc a gestionat cum nu se poate mai prost criza, nu avem motive să credem că un guvern similar, în ipoteza în care ar obţine votul parlamentului, ar avea o performanţă mai mare. Să ne amintim de reacţiile politicienilor în toamna anului 2008, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, negând că România ar putea fi afectată de criză, în frunte cu probabilul viitor preşedinte.

De aceea scad indicii bursieri. Singurul lucru cu care sunt de acord cu Cristian Orgonaş este incertitudinea, dar din cu totul alte motive decât crede el.

vineri, 4 decembrie 2009

Au candidaţii la preşedinţie viziune economică?

Iată că turul al doilea al alegerilor prezidenţiale se apropie cu repeziciune. După o campanie furibundă, presărată cu mahalagisme, atacuri la persoană şi limbaj suburban, începem să ne punem întrebări în legătură cu viziunea candidaţilor, în special economică, dată fiind criza severă pe care o traversăm.

Desigur, atribuţiile prezidenţiale în domeniul economiei sunt limitate, dar, prin influenţa pe care o poate exercita preşedintele, o viziune economică este absolut necesară.

Cei trei candidaţi nu au reuşit să creioneze vreo viziune economică coerentă şi fundamentată.

Traian Băsescu, care s-a dat în stambă în nenumărate rânduri prin părerile sale jalnice în domeniul economic (dobânzi, politică monetară, agricultură, etc.), nici nu s-a silit prea tare să reflecteze la o viziune economică. A preferat să dea a se înţelege că va continua politica economică dusă de guvernul Boc, o politică literalmente catastrofală, dată fiind apropierea sa de partidul condus de Emil Boc şi preferinţa sa ca, în orice guvern, acest partid să fie vioara întâi.

Mircea Geoană, deţinător al unui doctorat în economie, a preferat mesaje economice de stânga, privind mărirea pensiilor, menţinerea bugetarilor pe posturi, scădera contribuţiilor sociale şi altele asemenea, dar şi renunţarea la impozitul forfetar şi introducerea impozitului progresiv. Desigur, Mircea Geoană nu numai că a omis să menţioneze sursele pentru măsurile sale de stânga, dar nici nu a găsit cu cale să sugereze o viziune economică pentru ieşirea din criză.

Crin Antonescu a încercat să fie original, prin adoptarea unor măsuri ca renunţarea la impozitul forfetar, menţinerea cotei unice şi micşorarea acesteia la 10%, reducerea contribuţiilor sociale. Nici el nu a reuşit să dea o imagine coerentă a concepţiilor economice ale echipei sale şi nu a indicat sursele prin care s-ar acoperi asemenea măsuri.

Este regretabil şi iresponsabil faptul că problemele economice nu şi-au găsit locul în această campanie electorală şi, când au fost amintite, nu erau decât populism electoral.

Din păcate, perioada care urmează va fi extrem de dificilă pentru România şi, indiferent cine va ajuge preşedinte, nu se întrevăd semne ale unei abordări coerente a crizei.

Printre temele care ar fi trebuit abordate, se numără: cum se va realiza reducerea bugetară de 10% în 2010, modalităţile de îndeplini criteriile nominale de convergenţă pentru aderarea la zona euro, îmbunătăţirea colectării taxelor şi impozitelor, îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor comunitare.

joi, 3 decembrie 2009

Lansarea cărţii lui Bogdan Glăvan

Astăzi am participat la lansarea cărţii lui Bogdan Glăvan, Împotriva curentului. Însemnări despre criza financiară actuală, apărută la Editura Universul Juridic.

Voi scrie despre ea după ce o voi citi.

marți, 1 decembrie 2009

Stabilizarea monetară din Coreea de Nord produce haos

Washington Post relatează că regimul comunist al lui Kim Jong Il a procedat la o stabilizare monetară, limitând drastic volumul de bani vechi ce pot fi schimbaţi pe bani noi. Astfel, la 100 won vechi îi corespunde 1 won nou. Motivele pentru care regimul comunist de la Pyongyang a procedat la această măsură a fost acumularea unor sume mari de bani de către specultaori, bani asupra cărora statul nu mai avea niciun control. Piaţa privată a devenit un important furnizor de hrană în Coreea de Nord, sfâşiată de o foame cronică.

Conform unor surse independente, canitatea de bani care poate fi schimbată în bancnote noi este de 100.000 won vechi, ceea ce înseamnă nu mai mult de 40 $. În urma protestelor pe scară largă, suma a fost majorată cu 50%, la 150.000 won, ceea ce înseamnă circa 60 $, pentru deţinerile în numerar şi până la 300.000 won, adică 120 $, pentru deţinerile în conturi bancare.

"Am lucrat ca un câine vreme de două luni pentru a mă pregăti de iarnă, dar banii au devenit hârtii fără valoare peste noapte", a declarat un locuitor din Sinuiju, oraş aflat la graniţa cu China, pentru un site web din Seul, capitala Coreei de Sud.

Magazinele din Coreea de Nord au închis astăzi pentru actualizarea preţurilor. Schimbarea banilor vechi în bani noi va fi posibilă doar până lunea viitoare.

La mulţi ani, România! Chiar şi fără proiect!

Iată că au trecut deja 20 de ani de la evenimentele din decembrie 1989 şi ne aflăm nu foarte departe de acel moment. Desigur, au existat multe realizări în această perioadă, am fost declaraţi, cu chiu, cu vai, economie de piaţă funcţională, am parcurs etapele de liberalizare valutară, am fost primiţi în NATO şi în Uniunea Europeană, însă, ca mentalităţi, nu am avansat prea mult în direcţia bună. În schimb, am avansat în direcţia proastă. Mitocănia, cultul banilor, lipsa oricărei ierarhii valorice, manelele sunt câteva dintre domeniile noastre de regres.

Cel mai important este faptul că nu avem un proiect denumit România. Unul consistent şi coerent, căruia să-i subordonăm energiile naţionale. La noi, totul se face pe picior, pe termen foarte scurt. Avem o clasă politică dedicată îmbogăţirii pe seama susrselor de stat şi mitocăniei specifice omului sărac ajuns bogat şi cu putere. Clasă politică tributară ciclurilor electorale şi nicidecum servirii cetăţeanului.

Actualele alegeri prezidenţiale nu promit nici ele prea mult. Indiferent care va fi rezultatul lor, nu o vom duce cu mult mai bine. Obligaţiile faţă de clientela politică nu au cum să ne garanteze nimic bun.

Cu siguranţă, lucrurile se vor schimba, dar asta va cere mult timp.

La mulţi ani, România, chiar şi fără proiect, deocamdată!

joi, 26 noiembrie 2009

Dubaiul provoacă un cutremur pe pieţele financiare internaţionale

Astăzi, pieţe financiare internaţionale au fost zguduite de un anunţ făcut de Dubai, care a anunţat că este în incapacitate de a refinanţa la timp o parte din datorii. Totodată, obligaţiunile islamice au avut un recul masiv de preţ cu până la 15%.

După o perioadă de înflorire economică, Dubaiul resimte din plin efectele crizei financiare şi economice. S-a anunţat că emiratul vrea să ceară creditorilor grupului Dubai World, cel mai mare şi cel mai îndatorat, ce controlează grupul imobiliar Nakheel, să amâne cu şase luni plata datoriei ajunsă la scadenţă. O reeşalonare a datoriei arată că guvernul este gata să permită unei firme ce se află sub controlul său să nu-şi onoreze obligaţiile", consideră agenţia France Presse.

"Dubai World intenţionează să ceară celor care au de colectat creanţe de la grup şi de la compania Nakheel să amâne cel puţin până pe 30 mai 2010 plata datoriei ce au ajuns la scadenţă", a anunţat într-un comunicat Fondul de susţinere financiară din Dubai. Nakheel trebuie să plătească în decembrie datorii de circa 3,5 miliarde dolari, sub forma unor obligaţiuni islamice.

Marile agenţii de rating au coborât ratingul mai multor companii din Dubai.

miercuri, 25 noiembrie 2009

În octombrie 2009, restanţele la creditele neguvernamentale au crescut cu 10% faţă de septembrie 2009

În conformitate cu site-ul BNR, în luna octombrie 2009, volumul creditelor neguvernamentale restante a crescut la 7,19 mld.lei, de 2,8 ori mai mult decât în octombrie 2008, când era de 2,49 mld.lei, şi cu circa 10% faţă de septembrie 2009.

La creditele în lei restanţele au ajuns la 4,03 mld.lei (5,03% din total), iar cele în valută la 3,16 mld.lei (2,68% din total).

Ponderea creditelor restante in totalul soldului creditelor a crescut la 3,56%, de la 3,25% în septembrie 2009 (în creştere cu 9,54%) şi 1,28% în octombrie 2009 (în creştere cu 278%).

Soldul creditelor era de 202,38 mld.lei la data de 31 octombrie 2009, cea mai mare parte a acestora, adică 122,55 mld.lei, fiind credite în valută, ceea ce reprezintă 60,55%.

Isărescu: "În lipsa acordului cu FMI, România ar fi riscat o criză a cursului de schimb"

În dizertaţia rostită cu ocazia primirii titlului de membru corespondent al Academiei Regale a Doctorilor din Spania, Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a declarat: "În cazul economiei româneşti, unele ajustări ar fi fost foarte dureroase fără asistenţă financiară externă. De exemplu, dacă riscul apariţiei gap-ului de finanţare s-ar fi materializat la nivelul maxim anticipat pentru anul 2009, atunci cel mai probabil presiunile de depreciere a leului ar fi rezultat într-o criză a cursului de schimb, cu efecte negative asupra inflaţiei şi implicit asupra activelor financiare ale populaţiei denominate în lei. Alte ajustări, cum ar fi diminuarea cheltuielilor publice, inclusiv a celor cu salariile, în condiţiile în care în timpul ciclului de intrări mari de capitaluri acestea ajunseseră la niveluri nesustenabile, ar fi purtat marca unei credibilităţi reduse. În acest context, acordurile cu UE şi cu FMI au furnizat două elemente esenţiale pentru economia românească: acoperirea deficitului de finanţare externă şi credibilitate", anunţă Mediafax.

Potrivit lui Isărescu, în anul 2009, România ar fi putut avea un deficit de finanţare estimat între 7,5 şi 16 mld.€, depinzând de sentimentul investitorilor străini şi de dorinţa lor de a reînnoi liniile de finanţare ale băncilor şi ale companiilor private. "Acest sentiment negativ s-a reflectat în deprecierea leului în perioada octombrie 2008 - februarie 2009. În aceste condiţii, autorităţile au decis să promoveze politici care să asigure reduceri minime ale finanţărilor externe ale României", a adăugat Isărescu.

Mugur Isărescu are dreptate, dar ce s-ar putea spune despre politicienii care au ipotecat viitorul imediat prin fricţiunile politice care au condus la amânarea tranşelor din decembrie 2009 prin lipsa bugetului de stat pentru 2009 şi neîndeplinirea criteriilor din acordul cu FMI? Cine va fi responsabil pentru această notă de plată, care se poate ridica la 500 mil.€?

În actuala campanie electorală pentru alegerile prezidenţiale, nu s-a vorbit mai deloc despre economie. Românii, la rândul lor, s-au angrenat în disputele politice, fără să mai fie conştienţi că ne aşteaptă un an 2010 extrem de greu.

marți, 24 noiembrie 2009

Noutăţi în programul "Prima casă"

Despre programul "Prima casă" se vorbeşte din ce în ce mai puţin. Totuşi, mai apar noutăţi.

Prima se referă la o problemă des ridicată: există foarte mulţi români care s-au trezit cu o moştenire de la o rudă, deţin o cotă mică din imobilul moştenit şi, deci, nu puteau să recurgă la acest program. În fine, se pare că guvernanţii s-au trezit şi vor permite acestei categorii de persoane accesul la "Prima casă".

A doua noutate se referă la faptul că băncile comerciale, simţind că, odată cu posibila modificare a compoziţiei guvernului, programul "Prima casă" ar putea fi în pericol să încetaze, au început să mărească gradul de îndatorare pentru solicitanţii de credit ipotecar. Desigur, în limita propriilor norme de creditare. Explicaţia este simplă: deşi acum nu e cine ştie ce afacere prezenţa în program, având în vedere că riscul este mare (la avans de numai 5%), deşi există garanţia statului, ancorarea creditelor euro la Euribor la 3 luni promite să transforme creditele într-o afacere. Dacă la începutul programului Euribor la 3 luni era circa 1,2% pe an, având în vedere că în Europa de Vest criza începe să se atenueze, este de presupus că Euribor va creşte. Totodată, creditele în lei vor fi transformate automat în credite în euro când România va reuşi să treacă la această monedă.

luni, 23 noiembrie 2009

Următoarea ţară care adoptă euro ar putea fi Estonia, în 2011

Comisarul european pentru afaceri economice şi monetare, Joaquin Almunia, citat azi de săptămânalul austriac Profil, a declarat: "Pentru 2011, există un candidat potenţial: Estonia. Această ţară a avansat enorm în îndeplinirea mai multor criterii. Dacă totul decurge bine, am putea să-i dăm acordul în iunie 2010." El a adăugat că nicio ţară nu va trece la euro în 2010.

Estonia ar putea deveni astfel al 17-lea stat din Uniunea Europeană care adoptă moneda unică. Este remarcat că, în această perioadă de criză economică, Estonia este capabilă să îndeplinească criteriile de convergenţă nominală pentru adoptarea monedei euro, în condiţiile în care economiile ţărilor baltice au avut dificultăţi economice deosebite. Este un exemplu de urmat şi pentru România, care ar putea intra în ERM (Exchange Rate Mechanism) în 2012, decizia de admitere în zona euro s-ar putea lua în 2014 şi intrarea efectivă în zona euro să se petreacă în cursul anului 2015. De altfel, acesta este principalul obiectiv al BNR pentru perioada următoare.

Banca centrală a Ungariei a redus dobânda de politică monetară la 6,5%

Banca centrală a Ungariei a comunicat reducerea dobânzii de politică monetară la 6,5%, în scădere cu 0,5 puncte procentuale faţă de valoarea precedentă. Noua dobândă cheie intră în vigoare de mâine. Totodată, dobânda pentru facilitatea de depozit a fost fixată la 5,5%, iar dobânda pentru facilitatea de creditare la 7,5%. Este de remarcat faptul că BNR are un culoar de +/- 4 puncte procentuale pentru faciliatea de depozit şi cea de creditare, pe când banca centrală a Ungariei de numai +/- 1 punct procentual.

Piaţa se aştepta la această măsură, fiind a cincea reducere consecutivă a dobânzii de politică monetară în Ungaria. Din luna iulie 2009, reducerea a fost de 3 puncte procentuale.

Dobânda cheie din Ungaria este printre cele mai mari din Uniunea Europeană, dar nu atât de mare ca în România, unde este de 8%.

vineri, 20 noiembrie 2009

Intoxicarea de ieri. Se ascute lupta dintre târgurile imobiliare

În articolul de ieri, am citat, fără comentarii, textele a două e-mail-uri. Unul venea de la adresa de e-mail vlasceanu.vlad@gmail.com şi comunica faptul că următoarea ediţie a târgului imobiliar Timon se amână din cauza condiţiilor de piaţă. Mi s-a părut ciudat faptul că un comunicat al unei companii care are propriul domeniu de internet trimite de pe o adresă de gmail. Cel de-al doilea a e-mail, sosit cu doar o jumătate de oră mai devreme, ridica un alt târg imobiliar care urmează să aibă loc. Mi s-a părut stranie această alăturare şi tocmai de aceea nu am făcut comentarii.

Azi a ieşit la iveală faptul că documentul Word semnat Vlad Vlăsceanu avea în proprietăţi compania Zero Point, organizatoare a celuilalt târg, şi avea drept autor pe Lavinia Dinu.

Vlad Vlăsceanu a declarat pentru Imopedia.ro:

"Cu toţii ştim că dacă salvăm documentul şi dăm click dreapta în properties - details aflăm autorul. Este într-adevăr regretabil ce se întâmplă şi mai ales atunci când documentul este scris de către Lavinia Dinu de la compania Zero Point (nimeni alta decât una dintre companiile organizatoare Project Expo). Cred că la această ultimă dată când scriu aici, pe blog, comentariile sunt de prisos! Pe de altă parte, Admedia Consulta, compania organizatoare a tIMOn - Târgul Imobiliar Naţional se va adresa mâine atât Ministerului Finantelor - departamentul de practici neloiale, cât şi IGP."


Sorin Săraru, organizator Project Expo, a declarat:

"Este o glumă proastă! Am primit şi eu mailul acesta mai devreme. Pot să vă spun sincer că nimeni, nici din firma mea, Project Events, nici din Zero Point Consulting nu ar face ceva de genul acesta. Piaţa târgurilor imobiliare e o piaţă liberă şi anul acesta a demonstrate cel mai bine acest lucru! Cine a făcut asta clar are o problema cu tine Vlad şi s-a folosit de noi. În plus la Zero Point Consulting nu există nicio Lavinia, sunt doar trei băieţi. Îmi pare rău ca numele nostru apare într-un joc unde nu avem ce căuta."


La rândul său, Cosmin Radu, alt organizator Project Expo, adaugă:

"Nicio persoană implicată într-un fel sau altul în organizarea Project Expo nu ar face astfel de afirmaţii/declaraţii/glume vreodată, pentru că la noi se lucrează în baza unor contracte foarte stricte, dar şi pentru că întotdeauna există şi reversul medaliei.Oricine poate creea un cont de gmail (...), oricine poate provoca în mod artificial un astfel de conflict. Ceea ce s-a întâmplat este foarte grav, în contextul în care este afectată imaginea unor companii cel puţin respectabile."


În raport cu toată această situaţie, trebuie spuse câteva lucruri. Aşa cum au apărut site-uri legate de imobiliare cu sutele, dacă nu cu miile, tot aşa unii oameni de afaceri au înţeles că târgurile imobiliare au un potenţial enorm într-o piaţă ca cea a României până la începutul anului 2008. A organiza astfel de târguri imobiliare este o afacere, menită să facă bani şi nu să ajute piaţa. Pe piaţa acestor târguri sunt tot felul de tactici de marketing, unele murdare, ca cea de mai sus. Când aceste tactici sunt dublate de prostie, ies scandaluri ca cel de mai sus.

joi, 19 noiembrie 2009

Se amână târguri imobiliare

Redau mai jos un e-mail primit în această seară:

Consecvente propriilor misiuni declarate, de a contribui activ la dezvoltarea pietei imobiliare din Romania, agentiile Admedia (organizator Timon) si DMI au decis amanarea Targului Imobiliar National Timon. Decizia a fost provocata de actuala situatie economica si de campania electorala, acesti factori reducand drastic posibilitatea de a creea un eveniment de succes.
In calitate de participanti activi la activitatea pietei imobiliare romanesti, cele doua agentii au incercat, in ultima perioada, mai multe idei de revigorare a acestui segment pentru a ajunge, intr-un final, la concluzia ca, de fapt, intreaga situatie este semnalul dat de o piata in covalescenta, suprapopulata cu targuri imobiliare.
Totodata, refuzul dezvoltatorilor de a participa la acest eveniment ce obisnuia sa dea tonul pietei imobiliare a fost interpretat ca un semnal al unei piete imature si nepregatite pentru un eveniment de o asemenea amploare.
Targul Imobiliar National - Timon va fi reprogramat pentru primavara anului 2010, urmand ca atunci sa stabilim directiile de urmat pentru o piata imobiliara matura.
Multumim partenerilor nostri, jurnalistilor care au fost alaturi de noi si tuturor jucatorilor din domeniul imobiliar. Timon este si va ramane targul cumparatorilor, pentru ca cele mai multe tranzactii imobiliare se fac la noi!

Cu respect,

Vlad Vlasceanu
Director Timon

Şi încă unul:

Mai este doar o saptamana pana cand Targului Imobiliar PROJECT EXPO “ Exclusiv” isi va deschide pentru ultima oara in acest an portile.

Incheiem in forta anul 2009 printr-o editie speciala in care persoanele interesate de achizitionarea unei locuinte vor fi intampinate in cadrul Targului Imobiliar PROJECT EXPO „Exclusiv” de o abundenta de oferte prezentate in exclusivitate de catre dezvoltatori imobiliari de renume.

Obiectivul urmarit este acela de a reuni elita dezvoltatorilor imobiliari sub cupola unui eveniment exclusivist ce pune accentul in special pe consistenta ofertelor propuse.

Intregul segment de public interesat de achizitionarea unei locuinte se va putea regasi in calitatea si accesibilitatea propunerilor imobiliare prezente in cadrul acestui eveniment de referinta. Vizitatorii, fie ei in cautarea unei locuinte ce poate fi achizitionata prin programul guvernamental prima casa, fie ca doresc sa achizitioneze un imobil din segmentul de lux, vor beneficia in cadrul Targului Imobiliar PROJECT EXPO Exclusiv de o minutioasa selectie a ofertelor imobiliare ce este realizata cu menirea de a satisface o vasta paleta de nevoi si dorinte.

Targul Imobiliar PROJECT EXPO Exclusiv va aduce un plus de valoare peisajului imobiliar autohton prin reunirea companiilor active si puternice, ce sunt capabile sa reziste chiar si in conjunctura actuala a pietei.

Palatul Copiilor din Bucuresti va gazdui acest eveniment imobiliar timp de trei zile, iar perioada 27–29 noiembrie 2009 trebuie subliniata in calendarul fiecarei persoane dornice sa achizitioneze un imobil!

Fără comentarii, deocamdată.

miercuri, 18 noiembrie 2009

Datoria publică a României la 30 septembrie 2009: 33,4 mld.€

Ministerul Finanţelor Publice a anunţat astăzi că datoria publică totală a României a crescut la 30 septembrie 2009 cu 27,6% faţă de finalul lui 2008, la 140,09 mld.lei (33,4 mld.€) şi reprezentă 28,17% din produsul intern brut (PIB) estimat pentru finalul lui 2009, de 497,3 mld.lei.

La aceeaşi dată, structura pe valute era: 55,21% în lei, 32,8% în euro, 6,65% în dolari, 1,44% în yeni japonezi, iar restul în alte valute. Structura surselor datoriei publice este: împrumuturi de stat - 37,43%, certificate de trezorerie - 18,95%, obligaţiuni de stat - 12,66%, eurobonduri - 6,92%, leasing financiar - 0,07%, alte surse - 23,96%.

Ponderea datoriei publice guvernamentale în totalul datoriei a urcat la 30 septembrie cu 1,26 puncte procentuale faţă de 31 decembrie 2008, de la 91,58% la 92,84%, iar datoria publica locala reprezenta 7,16% din datoria totală la aceeaşi dată.

În primele 3 trimestre ale anului 2009, MFP s-a împrumutat cu 92,7 mld.lei, din care 57,4 mld.lei prin emisiuni de titluri de stat pe piaţa internă şi 35,3 mld.lei prin împrumuturi de stat, contractate direct în cea mai mare parte. Din totalul titlurilor emise de stat aflate în derulare la 30 septembrie 2009, în valoare de 40,66 mld.lei, 61,96% aveau scadenţa pe termen scurt - de mai puţin de un an, 34,85% erau pe termen mediu - între 1 şi 5 ani, iar 3,19% - peste 5 ani. Aceste valori nu includ eurobondurile şi certificatele de depozit adresate populaţiei, dar cuprind obligaţiunile de stat denominate în euro (în echivalent lei).

luni, 16 noiembrie 2009

Prima casă: 8.000 solicitări aprobate în valoare de circa 330 mil.€

În cadrul programului "Prima casă", până acum au fost aprobate peste 8.000 de dosare de credit pentru garantare, valoarea finanţărilor trecând de 330 mil.€, reprezentând circa o treime din suma totală alocată de guvern, potrivit datelor publicate astăzi de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM).

"În ceea ce priveşte stadiul Programului "Prima casă", FNGCIMM a înregistrat până la această dată peste 8.300 solicitări de garantare, numărul de dosare soluţionate fiind de aproape 8.000. Diferenţa o reprezintă dosare aflate în analiză sau care necesită completarea documentaţiei. Valoarea solicitărilor de garantare depăşeşte 330 mil.€, media garanţiilor acordate situându-se în jurul valorii de 41.000 €", se arată într-un comunicat al FNGCIMM.

Judeţele cu cele mai multe solicitări primite sunt, în ordine: Bucureşti, Cluj, Constanţa şi Braşov.

În ceea ce priveşte băncile implicate în program, în topul solicitărilor de garantare se găsesc: BRD, BCR, Alpha Bank, Banca Transilvania, Millennium Bank şi Raiffeisen Bank.

Prin programului "Prima casă", în proporţie de 45,9% au fost cumpărate locuinţe de două camere, 21,76% locuinţe cu trei camere şi 13,4% garsoniere. Circa 28% dintre locuinţele achiziţionate prin program au fost construite după anul 2008, iar numai 5% sunt solicitări pentru construcţii în curs de finalizare.

BNR încearcă să ajute statul, prin reducerea rezervelor minime obligatorii la valută

Consiliul de Administraţie al BNR s-a întrunit astăzi într-o şedinţă specială de politică monetară pentru a analiza implicaţiile bugetare, monetare şi financiare ale decalării calendarului împrumuturilor externe prevăzut pentru T4 2009. în cadrul aranjamentului multilateral încheiat de România cu Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internaţional şi alte instituţii financiare internaţionale, duăpă cum se arartă în comunicatul publicat pe site-ul instituţiei.

În contextul amânării intrărilor programate de fonduri externe, acoperirea din resurse ale pieţei interne a necesarului de finanţare a sectorului guvernamental în ultima parte a anului curent concomitent cu păstrarea echilibrelor macroeconomice impune adecvarea condiţiilor de finanţare din sistemul bancar autohton. Prin urmare, CA al BNR a hotărât reducerea nivelului ratei rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în valută, cu scadenţe reziduale de sub doi ani, ale instituţiilor de credit, de la 30 la sută la 25 la sută începând cu perioada de aplicare 24 noiembrie-23 decembrie 2009. Decizia CA al BNR se înscrie totodată în procesul de aliniere graduală a nivelului ratelor rezervelor minime obligatorii din România la standardele Băncii Centrale Europene.

Oficiali ai BNR, citaţi de Money.ro, apreciază că suma eliberată prin reducerea RMO la pasivele în valută cu scadenţe reziduale de pînă la doi ani va elibera în piaţă circa 1 mld.€.

Iată că BNR grăbeşte calendarul de micşorare a rezervelor minime obligatorii pentru a ajuta statul român, aflat într-o situaţie aproape imposibilă. Capacitatea statului român de a se împrumuta a scăzut mult, din următoarele motive:
- băncile comerciale care funcţionează în România se apropie vertiginos de gradul maxim de expunere faţă de un singur client;
- lichiditatea de pe piaţa interbancară nu stă grozav, drept dovadă mărirea dobânzilor la care se tranzacţionează pe această piaţă;
- accesul la pieţele externe este limitată de dobânzile prohibitive pe care ar trebui să le plătească România, cauzate de ratingul inferior, instabilitatea politică şi întârzierea tranşelor împrumuturilor contractate de România ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor asumate, printre care neadoptarea legi bugetului de stat pe anul 2010.

Într-un orizont scurt de timp, statul român va fi obligat să obţină circa 5 mld.€ pentru acoperirea deficitului bugetar. În aceste condiţii, BNR vine să dea o mână de ajutor, însă care nu va avea efecte prea mari din cauza motivelor de mai sus. Singura uşurare ar putea fi o micşorare a dobânzilor de pe piaţa interbancară prin mărirea lichidităţii, ceea ce va permite statului român să se împrumute în condiţii mai bune.

Potrivit calendarului anunţat anterior, următoarea şedinţă a CA al BNR dedicată politicii monetare va avea loc în data de 5 ianuarie 2010.

vineri, 13 noiembrie 2009

Dezvoltatorii imobiliari aflaţi în insolvenţă au puţine şanse de revenire

Presa a vorbit în nenumărate rânduri despre dezvoltatori imobiliari aflaţi în dificultate şi care au ales diverse căi pentru a ieşi din această situaţie. Foarte mulţi au decis să se pună sub protecţia legii insolvenţei, care permite protecţia faţă de creditori, urmărirea debitorilor şi reorganizarea activităţii. Se pune întrebarea cum de s-a ajuns la această situaţie. Schema generică este destul de simplă: pe fondul creşterii preţurilor cu rate considerabile, dezvoltatorii imobiliari nu şi-au făcut niciun fel de scenarii defavorabile şi s-au întins mai mult decât aveau plapuma. Cu alte cuvinte, au cumpărat terenuri pentru dezvoltările viitoare, mizând pe creşterea nedefinită a preţurilor şi menţinerea cererii solvabile la cote impresionante. Nimic nu prevestea criza, cel puţin public. Numai că, dacă ar fi apelat la specialişti în economie, ar fi aflat că furtuna de pe pieţele financiare declanşată în iulie 2007 în SUA avea, cu siguranţă, să aibă consecinţe serioase asupra economiei mondiale. Majoritatea covârşitoare a dezvoltatorilor imobiliari care operează în România nu au un director financiar. Nu au considerat că au nevoie, aşa cum nu au considerat că trebuie să apeleze la alte categorii de consultanţi. Afacerea lor părea simplă şi fără obstacole.

Intrarea în insolvenţă, pentru mulţi dintre dezvoltatorii imobiliari aflaţi în această situaţie, nu este decât o amânare a unui faliment previzibil. Am mai scris despre această situaţie. Iată că şiu alţii gândesc la fel.

"Condiţiile pieţei s-au schimbat, produsele nu mai sunt cerute, dezvoltatorii nu mai duc la finalizare proiectele, iar cel mai des apelează la insolvenţă. Acest procedeu are două părţi: pe de o parte dezvoltatorii sunt puşi la adăpost de creditori şi pot să-şi urmărească debitorii pentru a-şi recupera la rândul lor datoriile, dar de multe ori o asemenea măsură poate fi un eşec şi poate duce la faliment", a spus Adrian Mihăilă, analist la CB Richard Ellis-Eurisko, citat de Mediafax.

"Dezvoltatorii trebuie să-şi asume acum nişte pierderi, pentru că au de ales între a vinde şi a pierde tot. (...) Preţurile au fost mari, iar gradul de îndatorare ridicat. Aceste proiecte sunt foarte expuse", a mai spus Mihăilă.

marți, 10 noiembrie 2009

Forumul Bancar Român, ediţia a XII-a

Azi am participat la Forumul Bancar Român, ediţia a XII-a, cu titlul Este bankingul românesc la răscruce?, organizat de Finmedia. Evenimentul a beneficiat de o participare prestigioasă. Dintre invitaţi, îi amintesc pe: Florin Georgescu, prim-viceguvernator al BNR, Radu Graţian Gheţea, preşedinte CEC şi al ARB, Valentin lazea, economist şef al BNR, Marinel Burduja, prim-vicepreşedinte Raiffeisen Bank, Lucian Anghel, economist şef al BCR, Ionuţ Dumitru, economist şef al Raiffeisen Bank.

Nu voi intra în amănunte, întrucât conferinţa a fost prezentată în diferite medii de informare. Senzaţia generală a fost că există un sentiment de nesiguranţă între bancheri. La fel cum nu se ştia cum va fi trecerea de la socialism la capitalism, nici traversarea unei crize de asemenea proporţii nu este caracterizată de certitudini. Bancherilor le este clar faptul că modelul de afacere bancară trebuie schimbat şi că nimic nu va mai arăta la fel după această criză.

luni, 9 noiembrie 2009

Controlul ANAF are consecinţe: Robert Negoiţă a înstrăinat imobiliare de 66,5 mil.lei

Intenţia ANAF de a obliga persoanele fizice care au făcut dezvoltări imobiliare să plătească către bugetul de stat TVA-ul aferent, despre care scriam aici, începe să determine mişcări în paişă. Bunăoară, Mediafax a aflat că Robert Negoiţă, deputat PSD şi om de afaceri cu importante activităţi de dezvoltare imobiliară, a înstrăinat în timpul controlului ANAF apartamente, terenuri şi loturi de parcare în valoare de 66,57 mil.lei către fratele şi tatăl său, astfel că Fiscul nu a putut dispune măsuri asiguratorii şi pentru aceste bunuri.

Potrivit Mediafax, manevrele s-au derulat prin intermediul firmei Domus Stil Construct SRL, prin majorări şi cesiuni succesive de capital. În cele din urmă, Robert Negoiţă a renunţat la calitatea de asociat.

ANAF a început pe 24 septembrie 2009 un control privind tranzacţiile din sectorul imobiliar realizate de Robert Negoiţă în perioada 2006-2008, pentru a verifica dacă trebuie plătită TVA la aceste operaţiuni.

În urma verificărilor, ANAF consideră că Negoiţă datorează bugetului de stat suma de 120 mil.lei (aproximativ 28 mil.€) , reprezentând TVA aferentă tranzacţiilor imobiliare derulate în perioada 2006-2008 şi penalităţi. Din totalul obligaţiilor la buget calculate de ANAF, 76,86 mil.lei sunt TVA, la care se adaugă penalităţi acumulate de 43,75 mil.lei.

Cu siguranţă că acesta este doar începutul poveştii. Vom mai auzi multe despre TVA-ul din imobiliare.

Păgubiţii dezvoltatorilor imobiliari încep să atace în justiţie

Ziarista Florina Andronache de la Gardianul mi-a pus la dispoziţie un comunicat de presă al firmei de avocatură Enescu & Cuc, orientată în special către investitori străini în România, specializată în drept comercial şi tranzacţii şi litigii imobiliare. Reproduc mai jos câteva pasaje:

Un număr important de dezvoltatori imobiliari din România care nu şi-au respectat angajamentele în legătură cu realizarea de apartamente off-plan în diverse oraşe din ţară, au fost sau urmează să fie daţi în judecată de către clienţi din afara ţării. Motivele diferă de la depăşirea termenelor de finalizare a construcţiilor până la anularea totală a proiectelor, fără posibilitatea de returnare a avansurilor.

"În ultimele luni, ne-au contactat mai multe zeci de clienţi care intenţionează să demareze proceduri în instanţă împotriva mai multor dezvoltatori din ţară, în oraşe ca Bucureşti, Braşov, Cluj şi Arad", spune Mihai Cuc, partener la societatea de avocatură.

Majoritatea dezvoltatorilor în cauză au încetinit foarte mult sau chiar sistat lucrările din cauza lipsei lichidăţilor, întârziind predarea apartamentelor către cumpărători.

"Există însă şi dezvoltatori care nici măcar nu au început lucrările, mai mult, nici măcar nu au obţinut vreodată autorizaţiile de construire, deşi contractele de vânzare-cumpărare au fost semnate începand cu 2007", spune Camelia Enescu, partener la aceeaşi firmă de avocatură. "Această situaţie ne face să ne îndoim de buna credinţă a multora. Tot ceea ce trebuia în România boom-ului imobiliar pentru a începe să vinzi ceva ce nu exista era un teren şi un proiect arhitectural care să ia ochii."

Cumpărătorii români sau străini au semnat adesea contracte care i-au dezavantajat, dezvoltatorii mizând pe faptul că preţurile apartamentelor creşteau de la o zi la alta şi fiind astfel în poziţia de a pune presiune pe investitori.

"Bineînţeles, majoritatea celor ce vor aduce în instanţă aceşti dezvoltatori au mari şanse să obţină decizii favorabile", este de părere Mihai Cuc. "Marea problemă este ca aceste firme să mai aibă de unde să dea înapoi aceşti bani. Realitatea este că legislaţia din România este extrem de permisivă cu aceşti dezvoltatori care, de fapt, nu sunt obligaţi să ofere nicio garanţie înainte de a scoate la vânzare proiecte off-plan. În multe ţări din Europa, aceştia sunt obligaţi să depună în bancă o anumită sumă de bani care să acopere o parte din valoarea proiectului sau există anumite cerinţe legate de capitalul social minim."

Avocaţii firmei de avocatură sunt de părere că România are de pierdut în momentul în care investitorii străini o percep ca pe un loc nesigur pentru a-şi investi banii. "Să presupunem că, în câţiva ani, piaţa imobiliară îşi revine", spune Camelia Enescu. "Toate aceste experienţe negative ale unora în România ne vor trage în jos. Suntem de părere că legiuitorul ar trebui să gândească în perspectivă şi să instituie anumite măsuri de siguranţă care să separe dezvoltatorii serioşi de cei amatori sau chiar de escroci internaţionali."


Desigur, avocaţii văd doar din punctul lor de vedere această situaţie. Chiar mă întrebam când vor începe cei păgubiţi, în mod instituţionalizat, să demareze procesele în justiţie. Un demers al unui singur păgubit împotriva unui dezvoltator are şanse mult mai mici de reuşită decât în cazul în care mai mulţi păgubiţi se îndreaptă împotriva aceluiaşi dezvoltator.

Pe de altă parte, dintre consecinţele pozitive ale crizei de pe piaţa imobiliară, este greu de crezut că vom mai reveni prea curând la frenezia cu care clienţii achitau avansuri pentru proiecte off-plan, adică aflate pe hârtie.

sâmbătă, 7 noiembrie 2009

Operaţiuni bancare fără frontiere în Uniunea Europeană

La începutul acestei luni, a intrat în funcţiune un sistem care le permite întreprinderilor să debiteze direct contul unui client situat într-o altă ţară a UE. Această măsură va fi în interesul proprietarilor de case de vacanţă, al studenţilor şi al pensionarilor care trăiesc într-o altă ţară.

Datorită operaţiunilor de debitare directă, clienţii unei bănci nu vor mai fi nevoiţi să completeze cecuri sau să efectueze transferuri bancare pentru a-şi achita facturile. Este vorba de un instrument utilizat, în special, pentru plata unor servicii recurente, cum ar fi furnizarea de gaz şi de electricitate, telefonul şi abonamentul la ziare.

Până acum, numai întreprinderile cu sediul în aceeaşi ţară cu banca respectivă aveau acces la acest sistem. Odată cu introducerea noilor măsuri, mai mult de 2.500 de bănci permit în prezent utilizarea acestei modalităţi de plată în afara frontierelor naţionale.

Vor mai fi introduse şi alte măsuri: toate băncile de pe teritoriul ţărilor din zona euro sunt obligate să ofere serviciul de debitare directă transfrontalieră, până cel târziu în noiembrie 2010. Pentru băncile situate în afara zonei euro, termenul limită este noiembrie 2014.

Acest sistem constituie un pas important către o integrare efectivă a economiei UE. Sistemul este reglementat de o serie de noi reguli care garantează că debitarea directă transfrontalieră funcţionează la fel de uşor şi sigur ca şi la nivel naţional.

Cetăţenii europeni îşi pot deja utiliza cardurile de debit pentru a retrage numerar în alte ţări. Pasul următor va fi posibilitatea de a folosi cardul de debit pentru a face cumpărături în magazinele din străinătate. În viitor, va fi suficient să avem un singur cont în bancă în ţara de origine şi un singur card pentru a efectua toate operaţiunile bancare, oriunde în UE.

În afară de cele 27 de state membre ale UE, mai aderă la sistem şi Elveţia, Islanda, Liechtenstein, Monaco şi Norvegia.

O altă noutate o reprezintă faptul că, în curând, cetăţenii UE îşi vor putea schimba banca mult mai uşor. În baza acordului încheiat, noua bancă va trebui să-şi ajute clientul să-şi închidă vechiul cont şi să-şi transfere soldul. Majoritatea asociaţiilor bancare naţionale au adoptat noile reguli.

Sursa

vineri, 6 noiembrie 2009

Mugur Isărescu îşi dă cu presupusul despre Liviu Negoiţă

Premierul desemnat, Liviu Negoiţă, reprezintă o alegere bună, pentru că era nevoie de o persoană tânără, această funcţie fiind una dintre cele mai grele din România, a declarat, vineri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, citat de Mediafax.

"Job-ul acesta este foarte greu în România. Cel mai greu. Luaţi-ne fotografiile tuturor premierilor înainte de a veni şi la plecare din Guvern şi să vedeţi cât am îmbătrânit. Negoiţă este o alegere bună, pentru că este o persoană tânără", a continuat Isărescu. "Uitaţi-vă ce frumos arată acum", a mai spus guvernatorul BNR.

El s-a arătat mulţumit de faptul că Negoiţă a refăcut străzile din jurul clădirii principale a Băncii Naţionale a României.

Guvernatorului Isărescu îi este uşor să fie glumeţ la adresa politicienilor, în condiţiile în care mandatul său în fruntea băncii centrale tocmai a fost reînnoit. Poate că ar trebui să se arate ceva mai preocupat de faptul că instituţiile internaţionale au amânat tranşe în valoare de circa 3,5 mld.€, condiţii în care România este din ce în ce mai greu de gestionat.

Titlurile de stat în lei, greu de vândut

Aflat într-o foame cronică de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, statul român nu are altă soluţie decât cea de a se împrumuta de pe piaţa internă. Băncile comerciale care operează în România se găsesc aproape de limita maximă de expunere faţă de un singur client, respectiv 25% din fondurile proprii. Ele încearcă să profite de faptul că că misiunea comună a Fondului Monetar Internaţional, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale a decis să părăsească România fără ca tranşele corespunzătoare să mai fie acordate României până nu are un guvern stabil şi bugetul de stat pentru 2010 votat. Ieri, Ministerul Finanţelor Publice a vrut să atragă ieri 950 mil.lei pentru 5 ani. Băncile comerciale au oferit 1,5 mld.lei, însă nicio ofertă nu a fost acceptată, dobânzile cerute de bănci fiind considerate inacceptabile.

Astăzi, în schimb, MFP a reuşi să atragă 790 mil.€ printr-o emisiune de titluri de stat denominate în euro, cu o maturitate de trei ani, aproape dublu faţă de cât îşi propusese, la o dobândă maximă de 5,25% pe an.

În perioada imediat următoare, ststul român se va afla în faţa unei situaţii imposibile: banii ieftini de la instituţiileinternaţionale nu vor veni, deocamdată, pe pieţele externe nu poate merge din cauza costurilor prohibitive, iar pe piaţa internă banii sunt, de asemenea, destul de scumpi şi băncile vor atinge gradul maxim de expunere pe un singur client.

joi, 5 noiembrie 2009

Ţinta de deficit bugetar, şi aşa mare, ar putea fi depăşită

La finalul discuţiilor cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional, cei ai Comisiei Europene şi ai Băncii Mondiale, vorbind despre deficitul bugetar convenit cu FMI la 7,3% din PIB, ministrul finanţelor publice, Gheorghe Pogea, a spus: "Va fi depăşit dacă măsurile pentru reducerea cheltuielilor nu vor putea fi puse în aplicare. Sperăm ca depăşirea să nu fie prea mare", anunţă Realitatea TV.

Pogea a adăugat că "preocuparea Guvernului este să ne încadrăm în ţinta de deficit, luăm toate măsurile, iar dacă va fi o mică depăşire, să nu fie din cauza guvernului, ci din cauza amânării actelor normative".

La rândul său, şeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks, a anunţat la finalul discuţiilor de la Ministerul Finanţelor că urmează să poarte noi discuţii cu reprezentanţii Guvernului în această seară în legătură cu menţinerea ţintei de deficit bugetar.

Iată cum guvernanţii noştri speră cu nonşalanţă ca ţinta de deficit bugetar să nu fie depăşită din cauza lor. Când nu este recoltă bună, toată lumea dă vina pe vremea secetoasă, de parcă nu s-au inventat irigaţiile. La fel şi actualul guvern demis. Nu poate da vina pe propria incompetenţă, pe frenezia cu care a cheltuit banii publici, pe lipsa de măsuri pentru îmbunătăţirea colectării veniturilor bugetare şi pe multe altele. Guvernul răspunde precum copiii care sunt întrebaţi cine este de vină: "natura".

miercuri, 4 noiembrie 2009

Traian Băsescu dă cu creditul bancar în crescătorii de animale

Traian Băsescu a ieşit la rampă cu rezultatul demersurilor privind acordarea subvenţiei pentru crescătorii de animale. Dată fiind situaţia economică precară a ţării, s-a ajuns la o decizie politică incredibilă: se face împrumut la băncile comerciale garantat prin intermediul Fondul de garantare a Creditului Rural şi derulat prin intermediul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură. Până în momentul declaraţiei lui Traian Băsescu, CEC, BCR şi BRD au semnat convenţii de finanţare a crescătorilor de animale. Se poartă discuţii şi cu alte două bănci: Raiffeisen Bank şi Bancpost. După cum se vede, sunt băncile de serviciu, care şi-au îndeplinit datoria şi în programul "Prima casă". Mecanismul de creditare cu garanţia statului este cel puţin dubios.

Este un exemplu tipic despre modul în care a înţeles guvernul să îşi achite obligaţiile prevăzute în bugetul de stat. Ca să se integreze perfect în campania electorală, explicaţia a fost că crescătorii de animale au nevoie de subvenţia integrală, respectiv 571 lei pentru o vită şi 44 lei pentru o oaie sau o capră, şi, de aceea, s-a apelat la soluţia unor credite bancare. Statul plăteşte 200 lei, respectiv 15 lei, urmând ca, prin credit bancar, să se plătească 371 lei, respectiv 29 lei.

"Propunerea pe care ne-a făcut-o Guvernul este inacceptabilă. Aceea de a primi jumătate din sumă, iar cealaltă jumătate să ni se dea un document de la APIA cu care să mergem noi, fermierii, la bănci să angajăm credite. Această soluţie a fost dată şi cu pământuri şi nu a fost viabilă", a declarat Călin Fărgaciu, preşedintele asociaţiei crescătorilor de bovine din Cluj, pentru Antena 3.

Discursul lui Croitoru în Parlament a fost corect economic, dar...

... a omis să spună foarte multe lucruri, printre care o retroaspectivă critică a modului în care România a ajuns într-o situaţie economică extrem de delicată. Nici nu putea, atâta vreme câtă în propunerea sa de guvern pe poziţii cheie, portofoliile finanţelor şi economiei, se găseau aceleaşi persoane care au condus la această situaţie.

Mai mult decât atât, discursul său nu a conţinut deloc politică într-un for în care decizia este eminamente politică.

Lucian Croitoru s-a dedat şi la versuri ale lui Lucian Blaga, în timp ce Varujan Vosganian i-a răspuns cu Mihai Eminescu.

Dincolo de toate acestea, Lucian Croitoru nu a făcut decât să se compromită prin acceptarea funcţiei de premier desemnat, indiferent care au fost resorturile sale lăuntrice. Acum rămâne să întoarcă la BNR.

Analiza economică a situaţiei actuale a fost, în mare corectă. Unul dintre lucrurile notabile este informaţia dată de Lucian Croitoru privind imposibilitatea statului român de a se împrumuta foarte mult de la băncile comerciale care operează în România, întrucât acestea se apropie de limita expunerii maxime pe un singur client. Această situaţie, combinată cu instabilitatea politică, ne va conduce la imposibilitatea de a finanţa deficitul bugetar la dobânzi rezonabile.

marți, 3 noiembrie 2009

BNR a menţinut dobânda de politică monetară la 8%

După cum anunţă BNR, prin comunicatul emis azi, în cadrul şedinţei Consiliului de Administraţie al BNR, s-au decis următoarele:
- menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 8% pe an;
- gestionarea fermă a lichidităţii din sistemul bancar în vederea consolidării transmisiei semnalelor de politică monetară;
- menţinerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei şi în valută ale instituţiilor de credit.

Menţinerea dobânzii cheie la nivelul de 8% dă un semnal asupra problemelor macroeconomice cu care se confruntă România şi evoluţiilor de pe piaţa interbancară. Dobânda Robor la 3 luni, folosită ca ancoră la multe dintre creditele în lei, inclusiv la creditele ipotecare acordate prin programul "Prima casă", a crescut cu aproape 2 puncte procentuale în ultima lună şi jumătate, aşa cum se vede în graficul preluat de la financiare.ro.



Este semnificativ şi faptul că rezervele minime obligatorii au rămas neschimbate, în ciuda semnelor de lipsă de lichiditate de pe piaţa interbancară. La această decizie poate contribui şi faptul că, în ultima vreme statul român nu s-a mai împrumutat în acelaşi ritm de la băncile comerciale, deşi în acest an a atras circa 13 mld.€ de la acestea. În perioada imediat următoare, de circa trei luni, statul va trebui să se împumute din nou, în perspectiva neprimirii banilor de la FMI, Banca Mondială şi Comisia Europeană, ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor din acordurile semnate cu aceste instituţii şi faptului că bugetul de stat ar putea să nu fie votat până la 10 decembrie 2009, data ultimei şedinţe a board-ului FMI din acest an.

Totodată, Consiliul de Administraţie al BNR a decis să stabilească ţinta de inflaţie pentru anul 2011 la 3% +/- 1 p.p., cu 0,5 p.p. mai puţin decât ţinta de inflaţie pentru 2009 şi 2010. Se menţionează, totuşi, că ţinta asumată va fi discutată cu guvernul.

În legătură cu menţinerea dobânzii de politică monetară la 8%, un cititor care comentează ştirea de pe Hotnews.ro scrie:

Ce spuneau ieri analiştii lui peşte? Ăia de se dau economişti şefi pe la Raiffeisen, Volksbank şi ING? Că se va reduce dobânda de referinţă? Ei, na, că au dat-o toţi în bară.

Şi lor le recomand să se întoarcă la buchia cărţii, să mai bage nişte macroeconomie şi economie monetară, să vorbească mai puţin şi să gândească, dacă e posibil, mai mult!

Un astfel de comentariu se înscrie în rândul cârcotelilor care au început demult să apară pe Internet, în care tot românul îşi dă cu părerea. Economiştii şefi ai băncilor amintite şi ai altora îşi fac proiecţiile asupra posibilelor decizii ale BNR în conformitate cu informaţiile pe care le au. Mulţi dintre aceşti economişti şefi sunt economişti remarcabili, dar nu pot fi profeţi. Ei emit doar o opinie, pe care realitatea o validează sau nu. Nu este neapărat să aibă întotdeauna dreptate, mai ales când le lipsesc elementele pentru a face o previziune.

luni, 2 noiembrie 2009

Scrisoare de la ANAF: diferenţele de impozit stabilite în minus vor fi trimise în contul bancar

Se pare că este o perioadă epistolară :)

După ce ieri scriam despre scrisoarea de la brokerul meu american de pe piaţa Forex, iată că azi am primit o scrisoare de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), în care se spune:

În urma verificărilor efectuate şi compensării diferenţelor de impozit "stabilite în minus", conform deciziilor de impunere anuală pentru veniturile realizate pe anul 2008, cu obligaţiile bugetare restante, existente în evidenţa fiscală, a rezultat de restituit suma de X lei.
Suma rezultată va fi restituită în conformitate cu prevederile art.112 din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003, privind Codul de procedură fiscală, republicată, prin cont bancar.
Întrucât diferenţa rezultată va fi restituită prin cont bancar, vă rugăm să nu vă prezentaţi la sediul Administraţiei finanţelor publice / Trezoreriei pentru a solicita încasarea acesteia în numerar.

Nu mi-a venit să cred ceea ce am citit. După ce, ani de zile, am tot întrebat la Administraţia finanţelor publice de ce au mai adăugat rubrica de cont bancar pe fişele fiscale, de vreme ce ei ignorau contul bancar şi trebuia să te deplasezi până la ei pentru a-ţi recupera eventualele sume pe care statul ţi le datora, iată că primesc o scrisoare prin care mă roagă să nu mă prezint pentru a solicita suma respectivă în numerar. Este un element de progres şi o speranţă că serviciile ANAF încep să se modernizeze.

duminică, 1 noiembrie 2009

O scrisoare de la brokerul meu american de pe piaţa Forex

Azi am primit o scrisoare de la brokerul meu american, prin care tranzacţionez pe piaţa Forex:

Începând de luni, 30 noiembrie 2009, se va aplica o nouă regulă impusă de National Futures Association (NFA), valabilă pentru toate firmele care operează în SUA. Noua regulă stabileşte ca cerinţă marja de minimum 1% pentru principalele valute, plafonarea efectului de levier la maximum 100:1. Pentru toate celelalte valute, marja va fi de minimum 4% sau 25:1 ca efect de levier.

Noul regulament al NFA este destinat să protejeze micii investitori prin prevenirea utilizării excesive a efectul de levier, aceştia neputând avea întotdeauna o înţelegere adecvată a riscurilor asociate. Noi sprijinim intenţia lor şi am oferit întotdeauna clienţilor noştri posibilitatea de a alege valori mai mici ale efectului de pârghie, pe baza preferinţelor lor personale.

Puteţi continua să folosiţi efectul de levier de 200:1 prin transferul contului dvs. către entitatea noastră din Marea Britanie, care este autorizată şi reglementată de Financial Services Authority. În calitate de client al sucursalei noastre din Marea Britanie, veţi putea continua să beneficiaţi de acelaşi nivel de stabilitate şi servicii superioare destinate clienţilor clienţilor, precum şi avantajul suplimentar de tranzacţionare pe piaţa petrolului Brent (BCO), alături de perechile cunoscute de monede.

În scopul de a adera la nouă regulă, marja fixată în contul dvs. va fi necesar să fie modificată pentru a solicita 1% pentru toate valutele majore şi 4% pentru toate celelalte valute până luni, 23 noiembrie 2009, la ora 5:00 ET.

Vă încurajăm să evaluaţi contul dvs. pentru a vă asigura că poziţiile deschise vor avea o marjă adecvată, de îndată ce cerinţa menţionată intră în vigoare.

În cazul în care aveţi întrebări sau nelămuriri sau dacă nu sunteţi sigur de modul în care această schimbare va avea impact asupra contului dvs., vă rugăm să nu ezitaţi să contactaţi unul dintre reprezentanţii serviciului de clienţi.


Câteva explicaţii: Forex este o piaţă globală de tranzacţionare a valutelor. Multe dintre tranzacţiile de pe această piaţă sunt făcute prin contracte futures. Peste 85% din sumele tranzacţionate pe piaţa Forex (circa 1.500 mld.$ zilnic) sunt tranzacţii speculative. Micşorarea efectului de levier pe această piaţă este o consecinţă directă a crizei financiare izbucnite în vara anului 2007 în SUA şi care a condus la actuala criză economică globală. Unul dintre motivele pentru acre a izbucnit criza financiară a fost utilizarea unor valori foarte mari ale efectului de levier. Până acum, tranzacţionam pe piaţa Forex cu un efect de levier de 200:1. Având în vedere că valoarea minimă a contractului pe piaţa Forex este de 10.000 $, pentru această sumă trebuia să investesc numai 50 $. Riscul este extrem de mare, întrucât la o mică variaţie a cursului valutar între două valute se poate pierde toată suma de 50 $ şi chiar mai mult. Desigur, şi posibilităţile de câştig sunt pe măsura riscului, adică mari.

Iată că autoritatea de reglementare a pieţelor futures din SUA ia măsuri ferme, deşi târzii, de limitare a riscului şi de responsabilizarea a micilor investitori. Autoritatea similară din Marea Britanie nu ia încă aceste măsuri.

vineri, 30 octombrie 2009

Incompetenţă jurnalistică la Evenimentul zilei: Teodora Vasâlca

În ediţia online de astăzi, Evenimentul zilei publică un articol semnat de Teodora Vasâlca: Suntem jupuiţi de notari şi de agenţii imobiliari. Desigur, este uşor să nu-ţi pese despre ceea ce scrii şi să dai titluri care să atragă cititorul. Numai că semnatara articolului face o eroare gravă, băgând în aceeaşi oală notarii publici şi agenţii imobiliari.

Plecând de la un studiu făcut de Consiliul Concurenţei, conform căruia costul real al serviciilor notariale în România este mult mai mare decât în alte ţări ale Uniunii Europene, zice Teodora Vasâlca: "În România, costurile aferente unei tranzacţii imobiliare în valoare de 100.000 de euro fără ipotecă ajung la aproape 9.000 de euro, din care cea mai mare parte, respectiv 61%, reprezintă comisionul pentru agenţia imobiliară. Celelalte cheltuieli sunt: impozitul (18%), notarul (16%), cadastrul (2%), intabularea (2%) şi evaluatorul (1%)."

Ceea ce nu ştie sau nu vrea să ştie jurnalista este faptul că a apela la serviciile unui agent imobiliar sau ale unui evaluator (când nu se solicită credit bancar) nu este obligatoriu. Celelalte obligaţii sunt reglementate legal. În ceea ce priveşte activitatea notarilor publici, ei sunt investiţi cu autoritate publică de către statul român şi nu se poate evita autentificarea actului de vânzare-cumpărare la notar. Nimeni nu este obligat să fie jupuit de către agenţii imobiliari. Cine doreşte să apeleze la valoarea adăugată de către activitatea unui consultant imobiliar îşi asumă să plătească onorariul cuvenit.

Intenţia articolului este bună, întrucât vrea să sublinieze faptul că Consiliul Concurenţei va propune guvernului şi parlamentului modificarea legislaţiei pentru serviciile notariale, prin eliminarea restricţiilor privind numărul de notari, tarifele şi publicitatea.

O astfel de măsură ar fi de bun augur, întrucât notarii constituie o castă cvasi-închisă, care are practici vădit anti-concurenţiale, în sensul că au stabilite tarife minime pe categorii de prestaţii.

Însă de aici şi până la titlul dat este cale lungă.

PS: Am postat adresa acestui articol la rubrica de comentarii a articolului din Evenimentul zilei şi sunt curios dacă nota respectivă va fi publicată. Asta ca să testez toleranţa la critică a cotidianului respectiv.

Mihai Tănăsescu: bugetul pentru anul 2010 trebuie aprobat până la 10 decembrie 2009

În emisiunea După 20 de ani ce va fi transmisă duminică de către ProTV, Mihai Tănăsescu, fost ministru de finanţe şi actual reprezentant al României la Fondul Monetar Internaţional, declară că bugetul de stat pentru 2010 trebuie neapărat aprobat, anunţă Ziarul financiar. El a subliniat faptul că, în caz contrar, România nu va primi a treia tranşă din acordul stand-by cu FMI, în valoare de 1,5 mld.€, bani absolut necesari statului român pentru acoperirea cheltuielilor. Tănăsescu a facut un apel la liderii politici să înţeleagă situaţia în care este România şi să ajungă la o înţelegere pentru ca bugetul pe 2010 să fie aprobat până la data respectivă.

Mihai Tănăsescu face parte din delegaţia comună a FMI, Băncii Mondiale şi Comisiei Europene, prezentă la Bucureşti şi care încercă să-i convingă pe toţi liderii politici să ajungă la un consens pentru adoptarea condiţiilor cerute în acordul cu FMI. Dacă România nu va primi banii de la FMI, nici banii de la Comisia Europeana nu mai pot veni până la sfârşitul lui 2009 din cauza procedurilor, ceea ce va însemna că statul va avea mari probleme în asigurarea plăţii salariilor şi pensiilor la final de an. De altfel, mai mulţi oameni politici, printre care şi theodor Stolojan a menţionat posibilitatea reducerii salariilor bugetarilor şi a pensiilor pentru o perioadă limitată de timp, în cazul în care România nu va primi banii de la instituţiile internaţionale.

În cazul în care nu se ajunge la un acord, România va fi silită să apeleze la alte surse de finanţare, mult mai scumpe. Se ştie că România a amânat emiterea unei emisiuni de eurobonduri, la care dobânda ar fi între 6% şi 6,5%, în actualele condiţii internaţionale şi cu o marjă de risc consistentă.

Faptul că politicienii nu se pot înţelege conduce la atragerea de bani scumpi şi, în consecinţă, la înrăutăţire situaţiei financiare şi economice a României.

miercuri, 28 octombrie 2009

Gheorghe Pogea, contabilul crizei

Citesc trei postări de pe blogul lui Dan Popa despre audierea lui Gheorghe Pogea la comisiile de buget-finanţe ale parlamentului: Ăştia sunt membrii comisiei de buget finanţe?, Audierea lui Pogea şi nesimţirea unor membri din Comisie, care oricum nu pricep nimic din ce li se spune şi Adevărat profesionalism al comisiilor de buget-finanţe: Pogea, întrebat dacă a fost membru PCR. Concluzia lui Dan este că Pogea este cu zece clase peste membrii comisiilor de buget-finanţe din parlament, care au pus întrebări tembele candidatului demis odată cu guvernul la funcţia de ministru al finanţelor publice. Îi împărtăşesc această opinie, dar nu ştiu dacă nu cumva a căzut în admiraţia metalurgului nostru de finanţe. Îl asigur că nu are de ce, în afară, eventual, de cine ştie ce motive secrete :)

Nu am urmărit aseară în direct emisiunea Bizbazar a lui Moise Guran de la Antena 3, dar am văzut-o azi înregistrată şi am şi împrumutat titlul. A fost o mostră de dialog absurd. Moise, care realizase o emisiune cu acelaşi personaj la începutul anului, a încercat să-i adreseze întrebări pertinente în legătură cu acordul stand-by cu FMI, deficitul bugetar, execuţia bugetară, investiţii şi câte şi mai câte, comparând ceea ce promitea la începutul lui 2009 cu realizările ulterioare. Răspunsurile lui Pogea au fost contabilicesc-aiuritoare. S-a învârtit printre cifre, fără să spună nimic concret şi acuzându-l pe Moise Guran că nu s-a documentat.

Prestaţia lui Pogea este ruşinoasă pentru un ministru al finanţelor publice şi este demnă de Gâgă. Oricum, răspunsurile sale din emisiunea amintită ne arată cu prisosinţă de ce România economică este în halul în care este după primele nouă luni ale anului 2009.

Un director de restaurant parizian propune mărirea TVA

Un director de restaurant parizian a venit cu o propunere bombă: revenirea la cota normală de 19,6% faţă de cota redusă de 5,5%, anunţă ziarul elveţian 24 heures. După ce a militat 3 ani pentru cotă redusă de TVA pentru restaurante, Xavier Denamur, împreună cu alţi colegi directori de restaurant din cartierul parizian Marais, propune revenirea la cota de TVA obişnuită, aducând mai multe argumente. Reamintesc că autorităţile franceze au decis, din motiv de criză, reducerea TVA pe segmentul restaurantelor şi cafenelelor la 5,5% de la 1 iulie 2009, cu condiţia ca patronii de restaurante să reducă reducă preţurile cu 11,8% la cafea, apă minerală şi meniul zilei, după cum scriam aici.

Printre altele, el propune revenirea la cota de TVA de 19,6% pentru întreaga reţea de cafenele, hoteluri şi restaurante, dar cu respectarea a 10 paşi. printre aceşti paşi se numără:

- scăderea fiscalităţii pentru angajatori şi angajaţi, ceea ce ar da posibilitatea măririi salariilor şi a declarării muncii la negru;

- îmbunătăţirea formării profesionale a managerilor din industrie, ştiut fiind faptul că multe falimente se produc din cauza pregătirii necorespunzătoare a managerilor;

- consolidarea luptei împotriva fraudelor fiscale, prin controlul mai strict al unor operaţiuni permise în prezent fără documente şi obligarea cafenelelor şi restaurantelor de a fi echipate cu case de marcat fiscale;

- instituirea deductibilităţii unei părţi din TVA pentru categoriile defavorizate de persoane;

- impunerea clasificării produselor după prospeţime şi după locul de producere, local sau nu.

Este un exemplu foarte interesant despre modul în care se implică societatea civilă în problemele politicilor fiscale şi despre mediatizarea acestor propuneri. Desigur, problemele ridicate de directorul de restaurant parizian ne sunt familiare şi nouă, numai că, în România acestor zile, politicul dictează economicul şi guvernanţii nu au urechi de ascultat nici măcar la ceea ce spun specialiştii şi necum la ceea ce spune societatea civilă.

  © 2008 Design 'Minimalist E' de Ourblogtemplates.com

Sus