Timon, o şuşă imobiliară cu pretenţii de târg naţional - Reflecţii economice

duminică, 21 martie 2010

Timon, o şuşă imobiliară cu pretenţii de târg naţional

În aceste zile, a avut loc la Bucureşti, în Piaţa Constituţiei, cea de-a XIV-a ediţie a Timon, prescurtare de la Târgul Imobiliar Naţional. Marele târg a fost amenajat într-un cort mai mare, ca de nuntă la ţară. De altminteri, locul ales a fost acelaşi în care au loc festivalurile berii sau Revelionul organizat de Primăria Capitalei. Şi, ca să justifice amestecătura cu organizarea în acelaşi loc a unui târg de îmbrăcăminte şi încălţăminte şi a unuia de plante ornamentale, ni se oferă următoarea explicaţie: „Toate acestea pentru că procesul de căutare a unei locuinţe trebuie să fie unul plăcut, pentru că pe lângă locuinţă oamenii mai au şi alte nevoi adiacente, precum amenajarea grădinii sau achiziţia unei maşini, dar şi pentru că bucureştenii merită mai mult decât clasicele expoziţii cu standuri şi pliante sau pentru că este timpul ca Bucureştiul să se alinieze la conceptele europene de târguri şi expoziţii, al căror cuvânt de ordine nu trebuie să fie niciodată plictiseala”, afirmă Vlad Vlăsceanu, director Timon, pe site-ul târgului.

Nu este de mirare că succesul târgului este de menţionat în Cartea Recordurilor: 6 contracte de vânzare-cumpărare pentru locuinţe promovate de dezvoltatorii imobiliari prin intermediul Timon, adică 0,075% dintre cele 8.000 de unităţi locative care au fost promovate de 60 de dezvoltatori şi 3 agenţii imobiliare, după cum informează Imopedia.ro. De altminteri, anul trecut, în septembrie 2009, la o altă ediţie a aceluiaşi târg, în disperare că nu se realiza niciun contract, s-a purces la o licitaţie olandeză, despre care am scris pe larg aici, la care s-a vândut o singură garsonieră.

În mod vădit, multe dintre târgurile imobiliare din România sunt maşini de făcut bani, pe baza interesului crescut faţă de piaţa imobiliară din anii 2003-2008. Acum, în perioadă de criză, aceşti bani sunt mai greu de făcut. Însă nostalgia banilor mulţi nu dispare cu una, cu două. Money.ro îi citează pe organizatorii acestui târg cum că expoziţia din cort i-ar fi costat 500.000 €, iar aranjamentul cu arbuşti decorativi, conifere şi foioase de mari dimensiuni, arbuşti mediteraneeni, plante decorative şi flori de sezon, dar şi cu fântâni arteziene sau mobilier pentru gradină, a fost realizat în colaborare cu City Garden.

În disperare de cauză, Vlad Vlăsceanu s-a asociat cu Ion Cătuţoiu, director la RealTime, agenţie imobiliară care se laudă că deţine 85% din oferta de clădiri de birouri din Bucureşti şi emite studii de piaţă, despre a căror metodologie nu se suflă un cuvinţel. Ambele personaje au pornit un război furibund faţă de toţi cei care fac afirmaţii despre piaţa imobiliară care nu le convin făcătorilor de târguri imobiliare naţionale în corturi de nuntă. Adică, pentru a le fi pe plac şi pentru a le merge afacerea, toată lumea care vorbeşte despre piaţa imobiliară ar trebui să spună că preţurile nu mai pot scădea în perioada următoare.

„Nu este de ajuns să fii purtător de cuvânt al ARAI, al UNAI sau al unui por­tal imobiliar pentru a te erija în formator de opinie. De cele mai multe ori, aceşti trans­mi­ţători de mesaje s-au contrazis de la o vreme la alta. Au trans­mis mesaje dăunătoare pieţei şi au dezinformat publicul interesat de imo­biliar”, afirmă Vlad Vlăsceanu în Financiarul.

„Sunt personaje care ar face şi ar spune orice pentru a câştiga o brumă de notorietate. Acesta este motivul hao­sului informaţiei imobiliare cu privire la nivelul şi evolutia preţurilor. (...) Presa, care este principalul canal de in­for­mare, doreşte senzaţional şi audienţă. Cei care pot oferi senzaţionalul sunt ne­profesioniştii pieţei imobiliare, persoane care nu au reuşit în profesie, dar reuşesc să vorbească despre ea. (...) Repre­zen­tativitatea asociaţiilor şi uniunilor imobiliare este la nivelul subsolului pie­ţei, fără a avea printre membri oameni sau companii cu excelenţă în activitatea imobiliară”, zice Ion Cătuţoiu în acelaşi articol din Financiarul, intitulat „Analiştii“ imobiliari manipulează piaţa după propriile interese.

Rog televiziunile şi presa să dea curs urletului domnilor Vlăsceanu şi Cătuţoiu, să nu mai dea glas decât opiniilor celor doi specialişti, pentru ca opinia publică românească să pună umărul la susţinerea eforturilor lor de cort şi la umflarea conturilor lor bancare slăbite de criză.

Mai mult decât atât, îi sugerez d-lui Vlăsceanu ca, după legalizarea bordelurilor, să alăture viitoarelor ediţii ale Timon şi un astfel de stabiliment, tocmai pentru a realiza alinierea Bucureştiului „la conceptele europene de târguri şi expoziţii, al căror cuvânt de ordine nu trebuie să fie niciodată plictiseala”. I-ar servi şi cauzei nobile de a-i mai convinge pe dezvoltatorii imobiliari să-i plătească taxa de stand.

9 comentarii:

Anonim

Stimate Domnule Zilisteanu

Sunteti praf! Articolul sau mai bine spus frazele insiruite mai sus sunt de toata jena. Pacat ca va coborati la un asemenea nivel pentru ca, din cate am observat in ultimii ani, v- ati construit o imagine bunicica.

Nu stiu cum sunt altii dar eu daca as scrie un articol ca cel de mai sus as intra in pamant de rusine.

Ion Radu Zilişteanu

Vă respect opinia, dar v-aş ruga să observaţi că articolul de mai sus este etichetat "pamflet" şi ar trebui receptat ca atare. Dincolo, însă, de caracterul de pamflet al celor scrise, am vrut să atrag atenţia asupra poliferării unor opinii interesate, partizane, în mijloacele media, în genul "hoţul strigă hoţii".

Asupra mea au încercat diverse persoane, inclusiv din ARAI, să exercite presiuni pentru a evita din discursul meu public afirmaţii legate de eventualitatea scăderii în continuare a preţurilor imobilelor. Mai mult decât atât, am fost acuzat că preţurile au crescut sau scăzut şi datorită afirmaţiilor mele. Întotdeauna am susţinut argumentat ceea ce am crezut că se va întâmpla şi aşa voi face şi de acum încolo.

Cele două persoane citate în articol au sugerat conducerii ARAI că ar trebui să se delimiteze de opiniile mele în mod public. În această seară, aceleaşi două persoane au continuat atacurile furibunde împotriva celor care nu le promovează interesele în cursul unei emisiuni televizate la TVR.

Aşa că rândurile de mai sus se vor un semnal de alarmă asupra unei asemenea conduite.

Anonim

Am fost la targ cu mari sperante si am plecat de acolo foarte dezamagit. Nu stiu cum pot sustine cei din imobiliare ca lucrurile incep sa se indrepte daca cer 5 lei taxa de intrare ca sa-si acopere probabil costurile targului...

Iar din punctul de vedere al ofertelor, in afara de cativa dezvoltatori decenti cu care poti discuta si chiar negocia, mi s-a parut incredibil ca in anul 2010, dupa 2 ani de criza, sa mai fie agarici care dupa ce te masoara din ochi sa-ti arunce asa, printre dinti ca e un proiect exclusivist, probabil nici nu meriti sa stii cat costa...

CARMEN MIHAITA

Domnule draga prea bine!Citeste si http://veles-imobiliare.blogspot.com/ si vei intelege cat de strans legati sunt cei doi amintiti de tine nu numai in manipularea opiniei publice prin asa zise studii de piata dar si in alte actiuni pe care le-am numit, deja, naziste.

Micro

Organizarea a avut un buget probabil de 50.000 euro ( 500.000 este o suma aberanta la suprafata si logistica targului )

Ion Radu Zilişteanu

@Micro Perfect de acord. Nu am făcut altceva decât să citez afirmaţia organizatorilor. Probabil că vehicularea sumei de 500.000 € nu a fost altceva decât o justificare pentru preţurile pentru standuri cerute dezvoltatorilor imobiliari şi o plusare a importanţei "evenimentului".

Anonim

Domnule Zilisteanu!
Este de notorietate faptul ca sunteti cel mai bun specialist in domeniul analizei imobiliare. Formatia dumneavoastra intelectula, dobandita printr-o pregatire solida, va permite sa faceti analize imobiliare pertinente, obiective, pe baze stiintifice si nu dupa ureche sau dupa interese. Va doresc succes in activitatea dumneavoastra!

Anonim

Doar "orbii" si manipulatorii din piata imobiliara nu pot sa vada sau nu vor inca sa se impace cu realitatile actuale.In rest, numai de bine.

Anonim

Felicitari pentru articol. E dezgustator in ce masura isi fac de cap toti smenarii cu aere de oameni de afaceri in Romania. Din pacate, cel putin o parte din vina e a oamenilor. Care trebuie sa invete sa gandeasca pentru ei insisi, sa deschida ochii si sa priveasca in jur si sa-si analizeze in mod obiectiv conditia si posibilitatile. O buna parte din asa zisa dezvoltare economica a Romaniei s-a bazat, in ultimii ani, pe noi si noi metode nastrusnice de a jefui populatia credula si dezinformata. Balonul imobiliar e un exemplu excelent in acest sens.
Rusine si presei care, incapabila de a se finanta prin performanta, se vinde unor profitori galagiosi, facundu-se astfel complice la tot gunoiul rezultat.

Trimiteți un comentariu

  © 2008 Design 'Minimalist E' de Ourblogtemplates.com

Sus