Tehnologia, bat-o vina! Cum a pierdut eMag 33.000 € - Reflecţii economice

joi, 29 iulie 2010

Tehnologia, bat-o vina! Cum a pierdut eMag 33.000 €

Azi dimineaţă, am încercat să intru pe site-ul eMag.ro. Am primit un mesaj de eroare, cum că site-ul ar fi oprit pentru mentenanţă. Secretul acestei operaţiuni l-am aflat ceva mai târziu. Iată ce a scris Radu Apostolescu, directorul de marketing, pe blogul companiei:

Ne-am confruntat in acesta dimineata cu o problema de interconectare intre serverele interne si datacenter care a dus la desincronizarea mecanismelor de actualizare a site-ului, rezultatul cel mai grav fiind afectarea preturilor de vanzare pentru 463 de produse. Desi exista numeroase mecanisme de control si prevenire a acestor situatii, exista inca acea marja de eroare care face din 100% doar un obiectiv de care facem eforturi sa ne apropiem cat mai mult.

Ne cerem scuze pentru indisponibilitatea de peste o ora a site-ului, necesara resincronizarii tuturor sistemelor si cea mai mare perioada de acest fel din ultimii doi ani. Din respect pentru clienti, celor care au comandat produse la preturi mai mici decat oferta normala le vom livra produsele exact la pretul respectiv iar celor care au comandat la preturi mai mari le vom actuliza comenzile la pretul de lista corect. Livrarile se vor face in limita stocului disponibil si in ordinea primirii comenzilor, dupa procedura normala.

O prima estimare a ‘discounturilor’ pe care eroarea tehnica le-a oferit clientilor si pe care noi le vom onora se ridica la o suma de aproximativ 132.000 Ron (De ex: 18 televizoare afisate cu pret mediu 180 Ron fata de 2700 Ron, 27 notebookuri afisate la un pret mediu de 130 Ron fata de 1800 Ron precum si alte produse diverse insumand 248 comenzi primite intre orele 2 si 9:30). Desi pentru cei care s-au trezit devreme azi, oferta a fost o afacere nesperata si pentru noi o pierdere importanta, ne asumam eroarea si mergem inainte.

Probabil ca multi se vor grabi sa eticheteze ca o pierdere nota de plata a acestei erori tehnice dar noi o vom contabiliza ca o investitie, ce-i drept putin mai atipica, in increderea celor care ne trec pragul zi de zi. Pe termen lung, greselile sunt inevitabile atat din partea oamenilor cat si a masinilor dar ne ofera ocazii neprogramate de a arata cum intelegem sa rezolvam situatiile mai putin obisnuite.

Va multumim si va asteptam mereu la eMAG.

Criza a schimbat atitudinea magazinului online. În iamuarie 2008, eMag.ro s-a confruntat cu o problemă similară, pe care însă a rezolvat-o altfel: a anulat toate comenzile celor care comandaseră produse cu preţuri subevaluate. Acum, însă, când vânzările nu merg la fel de grozav cum mergeau în ianuarie 2008, retailerul a decis să suporte pierderile ocazionate de incidentul tehnic, în valoare de circa 33.000 €.

2 comentarii:

Mi Hai

Cumva produsele cu „discountul” miraculos erau dintre cele cu şanse mici să se mai vîndă? Sînt buni la campanii publicitare. :)

totedati

eu am cumpărat de la ei anul ăsta și nu știu cât de sus erau cu nasul anii trecuți și cât de neserioși da' acum le-a cam tăiat din macaroană criza ....

în câteva ore de la comandă deja telefon de confirmare a comenzii ... eu am făcut noaptea comanda, a doua zi la prima oră deja bip la mobil ... livrare cu viteza lui speddy gonzales din desenele animate, maxim 1 zi de așteptare ... zici că erau după colț cu marfa și deabia așteptau să o comanzi! ... e vorba de livrare în provincie nu în bucale! criza se simte rău de tot pe segmentul online ... indiferent care vor rezista, pentru clienți va fi un lucru bun ... așa da! parcă se vede altfel ieconomia de piață adevărată nu cea de jmecheri cu buzunarele pline de bani nemunciți .... se simte imediat diferența când banul clientului contează față de situația dinainte când jmecheria, învârtelile și specula imobiliară făcea toți banii iar banii noștri erau mărunțiș, nu se merita efortul de ai câștiga deadevăratelea ....

pun pariu că și patronii de la emag visau la cine știe ce învârteli imobiliare ... probabil au și pus de câteva care sau cam fâsâit între timp .... făceau comparație între sumele potențiale de câștigat, păi cum compari 50% profit net din specula imobiliară cu 10-20% din online!? .... și ziceau, dăi naibii pe sărăntoci, de aici o să scoatem noi banul gros! și dăi și luptă până sa făcut totul balegă moale și fâsâită ....

au rămas doar cu sărăntocii la tejgheaua magazinului online ... hehe ... acum sunt numai zâmbete la fiecare client care le bate la ușă ... așa da! să nu se termine prea repede criza asta!

singura problemă e că din cauza crizei și a subcapitalizării nu își permit oferte la fel de bogate ca frații lor mai mari din vest ... încă sunt produse electronice sau electrocasnice mai de nișă cu cerere redusă pe care nu le poți comanda pe la noi ... sper să își facă cât mai mult curaj să extindă gama de produse să nu se limiteze doar la ce se vinde ... segmentul online nu are aceleași restricții ca cel de retail real ... se pot face parteneriate flexibile cu un număr amețitor de produse la costuri de regie proprie mult mai mici .... iar clientul autohton e mult mai sofisticat decât îl cred ei ... ar vrea să cumpere dar nu are cu cine ....

de exemplu eu tot caut un rack extern pentru hdd-uri sata cu hotswap ... dar numai rack-ul nu tot serverul nas că așa se duce prețul ca o rachetă în sus ... în vest unul pentru 4 hdd-uri îl găsești la 100 - 200$ ... la noi ... secetă mare ....

Trimiteți un comentariu

  © 2008 Design 'Minimalist E' de Ourblogtemplates.com

Sus